En ønskefoil?
Efterhånden som tiden er gået, og kampen mod nerveafklemning i i albue går i den rigtige retningen,- bliver jeg både mere utålmodig, men også lettet over at der trods alt er lys forude.
Husk på, at jeg stort set mangler en hel foilsæson, hvor alle I andre har hvislet rundt, anskaffet lækkert grej, kasseret andet, og i det hele taget er milevidt foran redaktionen. Det vil jeg i hvert fald anføre hver gang jeg får tæv på vandet
Jeg er begyndt sådan mere seriøst at snuse rundt på de forskellige sider for salg af grej, ligesom mine cookies er sat hos de fleste seriøse udbydere af foils. Og vi taler altså Windfoils.
Kan ikke rigtig finde noget der lige tager pusten fra mig, ud over prisen altså.
Så tillad et lille tankeeksperiment.
Hvis redaktionen skulle definere en ønskefoil,- hvordan, og hvorfor skulle det så være således?
Redaktionsmøde har derfor mundet ud i følgende:
Udgangspunkter er hvor der primært foiles, og adgangforhold, dette har betydning for længden på masten.
Hvis jeg havde mulighed for at dumpe foilen i fra en bro, ville det ikke have nævneværdigt betydning, men da redaktionen primært foiler i Ebeltoft vig, med lavvande 75-100 meter ud, er der ikke ligefrem noget stort ønske om en mastelængde på 110cm.
Ønske: Mast på 90-95cm.
Alu eller carbon?
Carbon er lækkert,- carbon er da´shit,- carbon er tungt, carbon er dyrt,
Alu er lettere, og billigere, lidt mere blødt i masten uanset hvad der nævnes fra producenter.
Set i lyset af, at redaktøren er en gamle mand, i dårlig form, bør man nok gå efter den lette vægt, meen- når man først er ude, så mærker man det ikke.
Redaktionen har haft grundige overvejelser, men trods alt nået frem til: Carbon.
På samme redaktionsmøde, var der indgående drøftelser om ønsker til sejladsen. Hvad troede man dybest set var et realistisk sejladsmønster.
Var det race, højde, speed, crusing, stabiltet, lowend?
På samme møde blev der analyseret indtil redaktionens egentlige niveau, for at fremkomme med realistiske forslag.
Efter sønvløse nætter, løs mave, brølen foran spejlet iført stramtsiddende og for lille tigerstribet pyjamas, kom jeg til det resultat, at begrebet øvet begynder nok er det dækkende.
Og hvad kan en øvet begynder så håndtere? Og hvad har en “øvet begynder” ønsker om at kunne fremtidigt?
Som bekendt, er hele grundstenen på bensens.dk, at det skal være Sjav. Helst plug&play.
Fuselage på grundlag af ovennævnte søvnforstyrrende overvejelser:
100-110 cm fuselage.
Frontvinge: Nu bliver det svært, og muligvis er jeg ikke nok opdateret. Vil jeg gerne svæve fra omkring 4.5ms som jeg kan nu på en god dag. Vil gerne have fart i området 30-38 km/t, men samtidig skal det være stabilt.
Før i tiden ville man have sagt ca. 800cm2,- men jeg er ærlig talt i tvivl, og meget modtagelig for gode input.
Bagving: Helt ærligt,- dem ved jeg INTET om, og vil derfor ikke kloge unødigt herom.
Husk venligst:
Jeg har, når jeg begynder i 2025 , været ude af loopet i 1 år.!!
Der er uden tvivl meget jeg ikke er opdateret på, så meget modtagelig for gode input, og jeres erfaringer.
Pt råder jeg over den røde Pensionist (Redwingfoil med 1400 og 1000 frontvinge) F4 carbonfoil, med 1400 og 1000cm frontvinge, samt en ældre Starbord alu.
Hvad skal jeg gå efter?