FoilSnak

Severne foil, first impressions

Som jeg beskrev i går, så landede der lidt nyt grej til test, et antal boards,- og så en foil.

Ja, ja, endnu en foil tænker man, og det er jo for så vidt korrekt, synes blot denne fortjener lidt omtale.

Og inden jeg går videre, så kommer der hermed et lille hint.

Når fruer har hjemmearbejdsplads, grundet Corona,  tæt på stuen, så er det ikke nødvendigvis,  et hit at slæbe boards og i dette tilfælde,- en ny foil ind på stuegulvet,- just sayin…just sayin..

Nå kompromiset blev, at jeg i dag nøjes med foilen, så kommer nogen af de nye boards senere 🙂

Efter at redaktionshunden havde foretaget den indledende undersøgelse, var det min tur.
I øvrigt kan jeg fortælle, at det ikke lader til at Severne har mus på deres lager. Ikke ifølge hunden i hvert fald.

Der er tale om en foil fra Severne, og jeg vidste på forhånd kun lidt om den. Nu har jeg kigget ret grundigt, og er blevet klogere på noget.

Nå ja, blot endnu en alufoil, og ja, og så alligevel ikke, for som jeg anskuer det, er der tale om en 100% freerace foil.
Dette forstået således, at der er en kæmpe frontvinge på 1400cm2, forholdsvis stor bagvinge ligeledes- dette indikerer jo tidlig svæv, god stabilitet- og måske begynderegnet, men og specielt…. Foilen er lang.
Den har en lang fuselage, og totallængden er også voldsom, i hvert fald ift andre alufoils jeg har set.
Kombiner det med en mastelængde på 90 cm, så begynder begynderdelen at tippe mere i retning af den lidt mere øvede foiler.


Jeg har til sammenligning hevet den gamle NP Flight mast ind,- som det fremgår er Severne længere, hvad der er sjovt, og overraskende måske? , de to master har fuldkommen samme profil, er fuldkommen ens i bredde og lige tykke.
Hvad jeg så ikke kan se, er om Severne er blevet forstærket i masten,- det håber jeg, for kan ellers frygte en styrkeforringelse når længere.
Når jeg kigger på de to foilmaster sammen, så kunne man godt få den tanke at Severne har haft NP masten som skabelon, og så blot ændret på længde og maste hovede.

Mastehovedet er forsynet med krave. Det er jeg overrasket over. Det var et hit i starten, til ikke foilboards uden forstærket kiste, men viste sig ved grundstødninger uheldigt, idet kraven vipper op i bunden af boardet, og laver skade.
Er jeg ikke vild med.
Store vinger og lang fuselage.
Totalængde ca 93 cm.
Alle brands har deres egen måde at samle fuselage til mast.
Det her er specielt. Klodsen er skruet ned i fuselagen.
Masten sættes uden over klodsen og spændes fast med 2 stk 4mm lange maskinbolte med Torxhovede.
Set i forhold til fx Starboards løsning af samme, så er det her genialt simpelt.
Det helt overordnede indtryk af foilen er, at den er solid i konstruktion og samlinger.

Selve vingerne er af compositmateriale som vi kender der fra de fleste alufoil,- de er afrundende og nok ikke umiddelbart dræbende for skinneben, i modsætning hvad vi kender fra racefoils.

Jeg har to ting som jeg har bidt mærke i.
Kvalitet af maling ved skruehuller er ikke så god.

Det er rent kosmetisk, men ham maleren skal et nummer op i briller, for det vil ikke vare længe inden maling skaller af.
Som nævnt rent kosmetisk, og eneste sted hvor det halter, resten er fin.

Som nævnt,- en solid konstruktion, der lover (tror jeg) freerace, dvs den lidt erfarne foiler, der måske vil forsøge lidt større sejl, og mere fart tilsat lidt mere højde.
For en gangs skyld har man også tænkt sig om.
Der er tale om torx-bolte hele vejen igennem, og det kan man kun tiltræde. Heldigvis går flere og flere producenter over hertil.

Da jeg kiggede på bolte studsede jeg lige, futtede over i værkstedet og hentede skydelæren.
Jo, den er god nok. Bolte er 8mm alle steder, og i længde 4-4.5mm forsynet med Torx.

Spørgsmålet er så om huller i finneboks på mit board er 8 eller 6mm? Måske man er nødt til at finde et 8mm bor frem?
Er jeg dog ikke så bekymret over, med hydrofoilboards er boxe mega stærke, så det burde ikke være et problem.

 

My first impressions.

Mere info, samt priser hos Severne.dk 

 

Facebook Comments
Total Page Visits: 2985 - Today Page Visits: 3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *