F4 freerace 1050 sqcm.
Nu har jeg sejlet ca. 3 timer med den nye vinge, og tør godt komme med lidt tilbagemeldinger.
Jeg har sejlet min F4 freeride carbon foil med en 1450 sqcm frontvinge indtil for kort tid siden.
Samme vinge benævnt sneskovl.
Oprindelig skiftede jeg fra en NP Glide til en ovennævnte F4 foil, men har prøvet nok + 10 forskellige foil, hvis det kan gøre det.
Indledningsvis havde jeg nogen udfordringer med at få min F4 foil med 1450 vinge til at virker ordentligt,- det har jeg beskrevet indgående.
Må heller tilstå at det var pilotfejl, og nok primært fordi springet fra NP Gliden og til F4 var ganske stort.
Og ikke fordi jeg ikke har sejlet carbonfoils eller forskellige foils, simpelthen fordi måde man tilgår de to foils er helt forskellig.
Efter at jeg er blevet helt tryg ved min store vinge, var tiden kommet til at blive lidt udfordret igen, så jeg fik anskaffet en 1050 sqcm vinge high aspect denne gang, dvs en forskel på ca. 30%.
Jeg har benyttet vingen to gange, og begge gange fuldt powered op hele tiden.
Der har således ikke været tale om, at jeg har skulle pumpe op fra fuldkommen minimale forhold, men derimod normal pump når man har vendt og lige skal op i flyvehøjde.
Forskellen mellem de to vinger er ikke voldsomt stor, men den lille 🙂 vinge på 1050 sqcm, er lidt mere livlig, og nok også en anelse mere følsom overfor korrektioner.
Jeg skal nok være tilfreds med, at det ikke var den jeg indledte med at foile på, for rummet for fejltagelser er mindre, uden den dog på nogen vis kan sammenlignes med ex. vis 800 sqcm vingen fra Starboard som jeg også har sejlet.
Nu har jeg benyttet noget tid på at fintænke over forskelle, og som indledningsvis beskrevet, de er ikke store.
Naturligt nok mindre drag, og dermed lidt bedre glid, umiddelbart kan jeg ikke mærke forskel i måden den skal håndteres, og så alligevel.
Som bekendt er jeg begyndt at sejle uden bagerste fodstrop,- det har været en stor gevinst, men med den nye 1050 sqcm vinge, bliver jeg mere øm i kroppen.
Det kan skyldes at jeg har sejlet i en del vind, og man derfor korrigerer mere med overkroppen efterhånden som man tager fart.
Den er bedre til højde, ubetinget,- endnu ved jeg ikke om man rent faktisk kan krænge boardet til luv med foilen,- det var ikke muligt med den store 1450 vinge.
Agten for tværs/slør har den en markant fordel, og der er meget mere fartpotentiale i den, end hvad jeg har opnået.
Det står dog klart, at nye vinge (ikke overraskende) er hurtigere end gammel vinge
I går havde jeg et par dueller med Birger på gammeldags longboard, og kunne godt mærke at der var mere i foilen end hvad jeg lige havde lyst til at give,- og blev slået af Birger fartmæssigt.
Jeg skal lige have arbejdet lidt med stance når det går hurtigt, men tror at 34-36 km/t (17-20 knob) er muligt ret let,- nok mere spørgsmålet om jeg har nosser til det?
I forhold til Starboards foils, som både Stig og Olav her på spottet er på, er jeg meget langsommere, men ok, deres er racefoils.
Og som jeg har skrevet så mange gange, farten i sig selv er ikke drivkraften, det er stadig fornemmelsen af, at man kan beherske 3 dimensioner der fornøjer mig.
En lille anke.
Den nye foil har ikke tilpasset forreste hul med standard bolte, forstået på den vis, at enten stikker forreste boldt 1mm ud, alternativt må man montere en anden bolt.
Jeg har prøvet begge dele, og kan faktisk ikke mærke forskel, men altid godt at have i baghovedet, når man mangler en undskyldning for igen at være den langsomste på vigen.
Redaktions- eleven på 3 mrd fuldkommen skudt i den nye vinge