web analytics

Icarus flyver

Så fik jeg endelig prøvet den Icarus fra Avanti.

Her i Ebeltoft hvor jeg er på tålt ophold, var vinden i dag N,- hvilket ubetinget er den ringeste retning overhovedet.
Sparring med Jedi og Stig, og vi endte op med Bogens Strand. Et sted jeg egentlig ikke har ret gode erfaringer med- men ok- gav det et skud….og det var klogt.

Jeg har ævlet en masse om det sejl, men på et tidpunkt, så er tanker og formodninger ikke nok,- der skal praktisk test til.

Sådan af princip, så læser jeg stort set aldrig hvad der står om et sejl/produkt på relevante hjemmeside, idet der altid er skamrosning uanset.
Foretrækker at gøre mine egne erfaringer, og så måske sammenholde mine observationer med producentens lovprisninger.
Hvad jeg derimod har valgt, er at lytte til både dansk importør, og ligeledes den italienske producent der også har kontaktet mig.
Begge med udførlige instruktioner i trim.
Og da netop trim af sejlet, er så afgørende forskelligt fra andre sejl,  har jeg lyttet, og forsøgt at følge anvisninger.
Højst uvant situation for mig, spørg blot min frue.

Vi mødtes i dag i Bogens kl. 12.
Vi var Stig, the Jedi, og sørme om ikke den norske trold Yngve dukkede op også,- herligt.

Sjældent billede af Yngve,- der er lige så sky som en grævling om dagen 😀

Målte 5-6ms på badebroen, men ingen tvivl om, at der var mere derude, måske endda noget mere…hmm.

Trimrådgivningen var,- trim ikke efter settings,- trim efter forhold,- og giv udhal…

Oprindelige plan var jo at sammenligne Avanti Icaros med mit Loft Skyblade, og evt med Speedster, idet disse alle ligger inde for samme str,- dvs 7,5-7,7.

Blev af flere omgange gjort opmærksom på, at sejlet trækker som en 9,0,- og det betød at jeg nok genovervejede mit trim i dag.

Trim i dag:
Sejlet trukket ned så forlænget med 20 cm på forlænger. Flyttede udhalshul til nederste for at få sejlet til at åbne en smule.
Ellers trim som vanligt, incl bomhøjde på 142 som vanligt, og bom med bredt bagstykke.

Gik ud samtidig med Yngve på 135 liter og 8,4, pumpede og kom straks i svæv. Meget, meget blødt og lækkert at pumpe.
Godt powered op, og tænkte med det samme,- kæft det kører godt det her. Og det gjorde det. Yngve et stykke bagud, men fik vind og fræsede forbi.
Ret god vind herude,- låste højden som man nu kan, og fik et ualmindeligt godt og stabilt svæv, ikke noget hopperi,- stabilt svæv, og virkelig lækkert.
Kom ud hvor der var rigtig god vind, og nu begyndte jeg at få baghåndspres for alvor. Samtidig med det, begyndte jeg at oversheete, hvilket betød at jeg ikke rigtig kunne anvende trapezen optimalt.
Forsøgt at trimme med udhal, blev lidt bedre, men stadig med baghåndspres,- hvilket jeg var advaret om kunne ske.
Helt ud var der god vind, måske 8-9ms når mest i pustene.
Vendte, sejlede ind mod spottet,- hmm,- det drillede noget.
Kom ind.
Gav 1 cm mere nedhal.
Det hjalp, nu fin sejlads igen, begge halser, men når vinden ændrer sig, skal man arbejde med udhal,- med det samme,- ellers baghåndspres. Og når jeg skriver baghåndspres, så snakker vi ikke bare lidt pres,- nej, så trækker sejlet som den berømte flodhest med pigsko.

En ting jeg noterede mig, var bommens vinkel. Det virker som om vinkelen er anderledes, dvs vinklen fra bommen ned mod udhal er anderledes og stejlere end vanligt.

Det gav mig udfordringer ift stance. Forreste hånd høj, bagerste lav, og i praksis betød det, at trapezkrogen gnavede i stoffet i samlingen mellem plastik og stof. Det kan jo sagtens ændres ved anden indstilling på trapezliner, og blot en konstatering.
Jeg rykkede hvad jeg antog, bommen højt op, men efterfølgende viste det sig kun 2 cm.

Fartmæssigt ligger sejlet et sted mellem mine Loft og min Speedster.

Jeg bøvler slemt med ryggen for tiden, så derfor kun 10 km, i lettere overpowerede forhold.
Håber at kunne gentage seancen i morgen i minimale forhold.

Og rotationen af det sejl. Har aldrig oplevet noget lign,- helt, helt unikt.

Bomhøjde ser latterlig lav ud, men faktisk 144 cm.)

Første del af test, kun 10 km pga dum ryg, håber på fortsættelse imorgen.

Kender jeg nogen der skal til Veddelev demo på lørdag? Sejlet skal lige forbi til test.

Facebook Comments
Total Page Visits: 1153 - Today Page Visits: 1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.