Glad elbilsejer? Absolut ikke.
Det siges at omgivelser altid er oplyst om at de tilstedeværende er veganere og/eller elbilsejere.
Veganere og elbils ejere kan simpelthen ikke hold kæft med hvor frelste de er.
Jeg er elbilsejer, og det er absolut ikke noget jeg skilter med.
ikke fordi jeg har noget som helst at udsætte på mit elkørtøj, og denne blog går simpelthen ikke ud på selve bilen, men ejerskabet af en “Ellert”
I lighed med så mange andre, udskiftede jeg for knap 2 mrd siden min forsile, store Volvo, med en el-tingest.
Det blev også en Volvo, men kunne have været hvad som helst, bare drivmidlet var strøm.
Jeg kendte på forhånd mange elbils ejere (de kan jo ikke holde kæft med det) og fælles var beskeden,- skift endelig, efter 14 dage tænker du slet ikke på at du kører på strøm, og dette normalt efterfulgt af uendelige svadaer om rækkevidde, batteristørrelse og endelig tilsat lidt miljøsnak.
Tænkte ind i mellem, at var det så simpelt med at skifte fra Diesel til strøm, hvorfor så de lange forklaringer…
Det ved jeg så nu.
Det er et HELVEDE.
Igen, det er ikke bilen, den er jeg glad for.
Det er alt det uden om.
Alt det forstyrrende som rækkevidde, regnvejr, planlægning af ladning, strømpriser, tider for billig strøm, kørselsmønstre osv osv.
Vil vædde med, at rigtig mange har det som jeg, men ingen tør jo sige det, for elbiler er jo guds gave til miljøet og pengepungen.
Jeg anser mig selv som almindelig kyndig it-bruger, alligevel får jeg totale nedsmeltninger over dels alle de App´s der er nødvendige for noget så banalt som få lov til at betale for en optankning, dels de ualmindelige ringe brugerinterfaces der på samme app.
Jeg er overbevist om, at de indere der sidder i Delhi og programmerer apps til elbilsmarkedet i DK, er færdige af grin.
Hvem ellers kan man narre til at downloade og bøvle med noget så ringe…og så så mange forskellige, bare for at få lov til at smide 3.50kr/KW et sted.
Jeg fatter ikke at man accepterer det.
Da jeg indkøbte en dyr hjemmelader, var det med en forventning om, at jeg ville minimere mine udfordringer med de forskellige apps, ligesom jeg ville spare penge.
Hvis vi opgør mit tidsforbrug herefter, sammenholdt med de få KW jeg har hentet hjemme, så er det til grin.
Jeg benytter Monta, men kunne sikkert være hvilket som helst.
Det er fuldkommen håbløst, tidsforskydning, smartchage, oplad nu…nå ja oplad nu, men kun hvis der ikke er andre flueben et sted.
Komme sent hjem, lav i batteri, sætte laderen til, og roligt lægge sig til at sove, vel vidende at bilen er ladet til 80% når jeg skal op kl 04, ja det har jeg endnu til gode…..sover uroligt, og chekker app 17 gange om natten, ja faktisk oftere end jeg er ude at natpisse.
Kørselsmønster.
Da jeg købte elbil, aftalte jeg med mig selv, at jeg ikke ville ændre vaner rent kørselsmæssigt.
Hvad sker der nu,- jo jeg bremser laaaaaaaaaangsomt hen til et lyskryds for at regenere strøm.
Og værst af alt.
Hvem er det der ligger i os og røg, bag en bulgarsk lastbil på motorvejen for at surfe….gæt…
For at vende tilbage til starten.
14 dage, så tænker du ikke på at du kører elbil længere….
Det kan jeg garantere at jeg gør, hele tiden…
Men der er ingen vej tilbage,- man kan jo ikke køre el, og så skifte tilbage til en diesel….kan man?
Jeg har ix3 BMW Det bedste bilkøb jeg har gjort til dagens dato !
Har også købt en id3 til min konen.
Vi har haft dem i snart 2 år nu, og det er en kæmpe succes 🥳 vi har ca en besparelse på 18,000/20.000 kr om åer på de 2 biler til sammen, som vi havde af udgifter til brændstof på de gammel diesel biler.
For os er det nemt at gå over til el, det er ligesom, så mange andre ændring i livet der kommer hen af vejen. Og de ekstra stop man har når man køre langt på bile ferie, er jo kun 2/3 gange om året 🙄 Så det overlever man nok 😉
Fuldstændig enig. Vi har en ID5 som nr. 2 bil. Den er fin til det behov vi har herhjemme, hvor fruen kører godt 100 km/ dagen ifb hendes arbejde. Skulle så prøve at køre langt i Ellerten, hvor vi planlagde en tur til Berlin via Bremen, hvor vi skulle forbi et Outlet. Bremen måtte vi droppe, da vi ellers ikke kunne nå ned til hotellet i Berlin, hvor vi skulle bo. Vi kørte 1600 km på turen og skulle lade 8 gange😱🔋 Så el-banditten kommer ALDRIG sønden for Kruså igen. Alt kørsel mere end 100 km bliver i min elskede dieseldrevne BMW X5. BUM
Havde vi kørt turen til Berlin incl en tur omkring Bremen, havde vi kun skulle tanke en gang , hvilket vel er overstået på 5 minutter. De 8 gange vi skulle lade ID5’eren, var minimum 30 minutter og flere gange op til 45 minutter. Spild sf tid.
troede en ID 5 havde et stort batteri men hvis det kun rækker til 200 km på en opladning så er den bil ikke de 500K den koster værd