Giver fuselage+ problemer + ?
Noget tyder herpå.
I hvert fald hvis man som redaktøren kun er en wannabee foil, og ikke fatter ret meget af teknikken bag trim.
Jeg lavede for nogen tid siden, et opslag omkring trim-issues med min 95+ fuselage.
Fik en masse feedback, tak for det.
Jeg har imidlertid ikke fået afprøvet de mange gode forslag, for ville lige forsøge om jeg kunne få min F4 foil til at spille igen.
Samme F4 foil har jeg jo været og er, rasende glad for.
Men blev jo ubehagelig opmærksom på, hvor ringe den er trimmet ind.
Startede derfor med det lette, dvs mastefod tilbage, fodstropper tilbage.
Det har jeg beskrevet.
I går havde jeg faktisk en seance, der begyndte rigtig romantisk, men jeg skulle lige …bomhøjde.
Og det endte med, at det hele gik i kage, og intet virkede.
Jeg havde for et par dage siden en snak med min surfmakker Stig, der roder med noget 115+ fuselage.
De beskrivelser jeg oploadede da jeg forsøgte på min 95+ fuselage, kunne han fuldkommen købe ind på.
Oplevede identiske forhold, bagfodspres, og man må læne sig vildt frem for at holde grejet nede, når det endelig ville i svæv.
Dårlig oplevelse.
Omvendt, da der så blev skiftet til 115 fuselage, så spillede tingene igen.
Sådan rent trimmæssigt, hvordan skal man forholde sig, når man går fra 95cm til 95+ fuselage,- eller for den sags skyld fra 115 til 115 +fuselage?
Er klar over at frontvingen sidder længere fremme, men hvad gør Alle i skrapsakker trimmæssigt, når I skifter fra standardfuselage til fuselage+. ?
Fodstropper frem?
Mindre bagvinge?
Mastefod frem?
Og dybest set så gider jeg ikke flytte fodstropper hver gang jeg vælger det ene eller andet.
Er det hvad der skal til, vil det nok betyde, at jeg anvender min JP Hydrofoil 135 med 115cm standard fuselage, og min Starboard Freefoil med min F4 foil.
Men det er sgu da bøvlet.
Jeg håber selvfølgelig at få testet mit race-setup inden ferien er slut, men som vejrudsigten er nu, er det noget tvivlsomt desværre.
Øyvind Birkeland:
Frontvingen lengre frem, giver på en måte mer løft.
Dette kan man benytte til å seile skarpere på kryss og lens. Altså egentlig ikke endre så mye på trimmet, bare utnytte effekten det gir.
Men da skal man være komfortabel med mer fremfotpress. Og man skal ligge mye vekt i trapesen/mastefoten når det begynner å gå sterkt.
Ønsker man mindre løft, så ville jeg endret på vinkelen på bakvingen. Altså når frontvingen går frem, så skal bakvingen ha mindre vinkel.
Er ganske sikker på at SB har endret standard vinkel på bakvingen mellom 115 og iq 115 pluss med ca 2 grader.
Frontvingen lengre frem, gjør det som oftest enklere å mestre flyvende jibb. Da man ikke behøver å ha så mye vekt bak.
Bensens Dk
Forfatter
Administrator
Takker for svar. Men ift bagfodspres på fuselage ?, hvordan trimmer man sig ud af det?
SvarDel25 min
Øyvind Birkeland
Bensens Dk press på bakfoten er det værste jeg vet. Det gir det vanskelig å holde stabil flight.
Frontvingen lengre frem, vil gi betydelig mindre bakfotpress.
Økt vinkel på bakvingen gjør det samme, men med en annen feeling.
SvarDelSe oversættelse20 min
Øyvind Birkeland
Bensens Dk “bagfodspres, og man må læne sig vildt frem for at holde grejet nede”
Dette forstår jeg ikke. Bakfotpress er jo rake motsetning av at man mæ læne seg frem for å hold grejet nede.
Eller seiler dere med bakfoten fremme i Danmark?
Bensens Dk:
Øyvind Birkeland : For at holde boardet i svæv må jeg presse hårdt på bagfoden.
Betyder at jeg sejler errigeret, som I nordmænd kalder det
Når der så kommer et vindpust, stejler boardet endnu mere, og der må korrigeres ved at læne sig frem, samtidig med at man presser hårdt med bagerste fod( der også i Danmark er agter på boardet )
Øyvind Birkeland
Bensens Dk jeg kan fremdeles ikke forstå. Står man å presser med bakfoten, og brettet peker i en usmakelig vinkel, så er det for lite løft.
Men om man skal lene seg frem, så er det for lite.
Å presse på bakfoten, og samtidig lene seg frem, mener jeg at i alle fall med min fysikk ikke er mulig. Har forsøkt ulike positurer på gulvet her:) Et alternativ er jo å ha vekt på mastefoten og bakfoten, men da er det jo gjerne bedre å lette litt på trykket på bakfoten?
Det første problemet, der brettet står i en obskøn vinkel, kan være at man rett og slett er i nedre hastighet av hva foilen er konstruert for. På en 95+ eller 115+ fuselage sitter det ofte race orienterte vinger, og de gir gjerne ikke helt optimal trim før man passerer en viss hastighet.