Leder efter lift
Dybt, dybt inde i redaktøren, til venstre for 12 finger tarmen og til højre for skrumpeleveren, der bor der resterne af en navigatør.
Samme navigatør har engang lært en masse om stabilitet, opdrift, Metacenterhøjde, opdriftscenter osv.
Alt det har heldigvis fortonet sig efterhånden som årene er gået, sikkert også fordampet i rødvinståger.
Jeg skal derfor ikke kede (alt for meget) med nye betegnelser for placering af lift på en foil,- og højst sandsynligt har jeg heller ikke ret i mine opmålinger i dag.
For nemheds skyld opfinder jeg begrebet COL= Center Of Lift
I tidligere skriv har jeg vrøvlet om for meget bagfodspres når ude på min Patrik 145 foilmaskine, har derfor flyttet mastefoden 4 cm bagud.
Dette har haft en gevinst, men ikke nok.
Der skal mere til.
Redaktionen er pt flyttet til Surfers Paradise, og da jeg ikke er under overvågning af fruen i dag, har jeg haft lejlighed til at nørde frit.
Dagens opgave var at finde COL (Center of lift) på frontvingen, og identificere denne på boardet.
Dernæst at kigge på fodstropplacering i forhold hertil.
Jeg kunne have benyttet Simsons Formel til en beregning, istedet sjussede jeg mig frem til det gule mærke.
Dette punkt overføres herefter til boardet med foilen monteret.
Efter meget opmåling kom jeg frem til punktet mærket med tucsh.
Ideelt set, skulle der være lige lang afstand mellem punktet og forreste og bagerste fodstrop. I givet fald skulle trykket på fødderne være ens/neutralt.
Det tror jeg så ikke på, men der var markant forskel dog, hvilket betød, at jeg har rykket forreste fodstropper et hul bagud,- det svarer ca til 1 cm.
Med det trim, har jeg stadig (teoretisk) for meget forfodspres,.- men virkeligheden er jo, at jeg sejler med bagfodspres, hvorfor jeg korrigerer ved at rykke mastetrack og fodstropper bagud.
Tager det et hul af gangen.
Ved at opmærke COL på boardet, er det synligt for mig når jeg sejler, og jeg antager, at jeg selv i mine nærdødsøjeblikke, kan skæve til punktet og hvor jeg har mine fødder/vægt placeret i forhold hertil.
Det er muligt at jeg også må flytte de bagerste fodstopper bagud,- det ønsker jeg dog ikke rigtigt af magelighedsårsager.
Anden mulighed er at fjerne bagerste fodstopper og når jeg så er i stabilt, neutralt eller ønsket trim, kigger ned, og noterer mig hvor bagfoden er placeret.
Puha, sikke en gang nørderi,- håber det giver mening.
Benny Plambeck
Spørgsmål : Er der nogen af jer gode Foilere der nørder med indstillingerne på jeres foil, der kan give en forklaring på hvad det er for egenskaber i vil opnå ved at ændre på eks. rake af mast. en større åben vinkel vs. mindre åbenvinkel.
jeg er ny min første sæson og jeg bruger et gammel formula board og mine indstilling er 0 grader incidence og AoA
Max Nielsen
Din foil den flyver gennem vandet på samme måde uanset din mast rake. Men dit board ligger så med næsen lidt opad. Hvis din vinkel er åben. Altså mast rake tilbage
Desuden flytter frontvingen sig bagud når du raker din mast bagud. Med mindre lift som resultat.
Sejler du op,ned bruger man mindre rake end på slalom setup. Så frontvingen er længere fremme med mere lift.
Benny Plambeck
Max tak for dit svar det giver mening.
To ting Peter:
En vinge har et trykpunkt (COL) der ligger måske 30 % inde, det ved du også ja.
MEN, idet bagvingen løfter nedad for at give stabilitet – ligger COL faktisk længere fremme i praksis, måske tæt på forkanten af vingen (afhængigt af din bagvinges størrelse og vinkel og kroppens længde).
Jamen det gør jo det hele meget værre ift hvad du måler og observerer?
Ja, men det der er den afgørende forskel er mastefoden, og selvom du bruger mindre sejl på windfoil end windsurf, er der altid en anelse tryk ned på mastefoden (også fra ens egen vægt i bommen), hvilket betyder at dine fodstropper skal længere bagud end det samlede COL for vingerne.
På en kitefoil eller wingfoil står man længere fremme, da ingen pres ned fra mastefoden – dog når man sejler med lidt fart og power, så vil modstanden i foilen og det at du står på en meters “arm” ned til vingen, gøre at du skal stå lidt længere tilbage fordi du har noget i luften der trækker fremad.
Det har du også på en wingfoil – men jeg er ret sikker på effekten af tryk på mastefoden, blot vægten af riggen alene selv hvis du slækker ud, giver endnu mere “Jeg skal tydeligt stå længere tilbage end lige ved COL”.
PS: Bagvingen flytter COL meget, på en kitefoil, hvis du tager bagvingen helt af, skal du stå typisk over 10 cm længere bagude.
Hejsa PF.
Enig i det hele, formålet med opmåleriet er at have et referencepunkt PÅ boardet.
Ud herfra kan jeg, når jeg er i svæv, vurdere om jeg står som en betonnisse,- eller om jeg bør rette trimmet.
Jeg har med vilje holdt effekten af bagvinge og længde af fuselage ude af ligningen, og hvis jeg benytter samme setup hver gangen, er det sådan set også underordnet, idet jeg skal forholde mig til det samlede lift.
Dog tyder noget (dit skriv) på at jeg må rykke fodstropper endnu længere bagud- desværre ikke vind til test for tiden.
Rasmus Sass Bjørch
Mikkel Asmussen
Du er ude på dybt vand Bensens Dk
Kasper Rørbæk Thrane
Som Øyvind Birkeland har skrevet et andet sted så få målt vinkel på fuselage og board. Den gyldne regel er vist en åben vinkel på 2,4. Jeg har nørdet til Waterz og fået min justeret indtil 2,2 grader. Men man skal ønske sig en levelbox fra disella til jul, hvis man skal være rigtig nørd og kunne måle det præcis og ikke med en telefon.
Øyvind Birkeland
Jeg synes det ser ut til at boardet ikke peker nokk opp i forhold til forrig fuselage. Har du kontrollert vinkel på board i forhold til fuselage?
Bensens Dk
Øyvind Birkeland: Foilen er ikke spændt fast i boardet på billedet, godt observeret
Mikkel Boas Therkildsen
Respekt for du nørder den så hårdt andre kan komme hurtigt videre