Freefoil: De grå eminencer
I øjeblikket er der her i Danmark, ja nok hele Europa en enorm hype omkring IQ foil.
Talrige konkurrencer bliver afholdt, og heldigvis er DK meget fin repræsenteret overalt.
Den nye generation af surfere/foilere springer virkelig ud nu.
Herligt, herligt.
Ikke et ondt ord om det.
Men der findes også en anden gruppe.
Den gruppe jeg benævner de Grå Eminencer.
De lever lidt i skjul, faktisk ligesom nullermænd i hjemmet,- de er ikke synlige, før de bliver meget synlige 🙂
De Grå Eminencer er typisk windsurfere der har mange år på bagen, både på et board, men også på dåbsattesten.
De vil noget nyt, uden at det bliver for ekstremt som fx. IQfoil og racefoil generelt.
Sådan mere plug&play…
Det der er lidt interessant ved de Grå Eminencer, er deres købekraft.
Ikke at de gør meget ud af det, typisk lusker de ind hos en surfdealer, venter til alle de unge mennesker er væk,- og hvisker så til en ekspedient…
“Jeg vil windfoile”…
“Nååå “siger den unge mand bag disken,- “jamen det lyder da spændende,- kom med herhen”.
Og så fremvises diverse begynder ting af alu, tilsat et Evapad besat board.
“Næ”, hvisker eminencen,- “jeg vil foile…sådan rigtigt…”
Og med lav stemmeføring, tilbagestrøgede ører og flakkende blik peger vores eminence på et styk 100% carbon,.- herrefedt fuldtonet foilkoncept til en million.kr.
Og hvisker han,- “jeg skal også have et carbonboard,.- og tilhørende sejl og mast”
Den unge ekspedient med det fremstående adamsæble og pubeshår på hagen bliver forlegen”…øh….det er jo meget dyrt grej, det der…faktisk mest for eksperter ….”
Spurgte jeg om prisen var det hviskende svar?
Og den slags er der rigtig mange af,- de købedygtige, anonyme foilere.
Faktisk tror jeg, at der er næsten lige så mange freeride foilere rundt omkring,- disse hører man blot aldrig om.
Grejet et tiptop, og det bruges rigtig meget, men det er blot ikke rigtigt muligt at komme igennem med den succeshistorie.
At windsurf og for den sags skyld kite, i disse år formodentlig opnår den største genopdagelse nogen sinde.
At det gælder alle, unge som gamle, prof og gammelsnøvser som redaktøren….en ny verdensorden er på vej.
Jeg er forundret over, at branchenog forhandlere ikke gør mere for at komme igennem til de Grå Eminencer.
De er mange, de er købekraftige, de er kritiske forbrugere, og de kommer meget på diverse spots.
Hermed en opfordring.
Bensen
Grå Eminence.
Me too
Flemming Schulz
Syntes ski det er lidt svært at få viden og modet til det foil. I min verden står man 1m over vandet. Sejler med 40km/t og slår sig som en i helvede ved styrt og hvad skal man ofre samt hvad grej skal der til for at det dur?? Kan godt se fordelen med meget mere vandtid. Men har det nu også MEGA sjovt på en 103L med 5,0-5,6 i i +10 sek/m (har også en 113L til 6,2-7,2) så ved ski ikke med det foil
Kasper Rørbæk Thrane
Flemming Schulz man slår sig noget mindre på foil fordi det går langsomt
René Bruun
Jeg fatter ikke en bønne af hvad du skriver om
Brian Rosenkilde Røgild
Bensens Dk jeg tror osse det er ret godt kendt at man kan udvikle en voldsom allergi ved brug af alu surfdele. Det virker ikke til at carbon giver samme allergiske reaktioner. Har selv måtte sande at en fuld carbon foil både giver mindre allergi og corrosion end en foil med alufuselage
Beklageligvis har jeg samme opfattelse, faktisk er jeg kommet dertil, at for at komme min allergi ned, er jeg nødt til at indkøbe min. 3 kg carbondele om året
Kasper Rørbæk Thrane:
Bensens Dk jeg bruger i hvert fald den mængde money du beskriver
Brian Rosenkilde Røgild:
Har du haft parkeret færgen en formiddag i Veddelev og set på surferne der, siden du skriver denne
Jesper Klein:
Vi er nok et par stykker i dag var jeg ude og foile i vind og sol, de grå lokker gemmer jeg under hjelmen
Jakob Carstensen:
I am a grå eminence
Kasper Rørbæk Thrane:
Hvor gammel skal man være for at være en af de grå? Jeg har lidt gråt i skægget tæller det?
Øyvind Birkeland
Hehe, godt skrevet Bensens
Den store gleden av å kjøpe noe megafedt grej gjelder jo alle. Om det er freeride eller race.
“Premium freeride” er nok absolutt et markedsegment.