web analytics
30. oktober 2024
FoilSnak

Roder med race(foils)

WHAT
Er nok en rimelig antagelse, at de fleste læsere vil tænke.

Og det er for så vidt også korrekt, for det gør jeg ikke, og så alligevel.
Måske som udløber af mit skriv omkring IQ youth, og det grej de benytter, sammenholdt med det grej jeg tilfældigvis råder over, kom der lige pludselig en masse race- foil-grej på diverse markeder. Sjovt nok 😎

Samtidig fik jeg en del kommentarer, og disse fører bla til dagens klumme.

Jeg er ikke synderligt interesseret i race, eller for den sags skyld racefoils, racesejl osv, men omvendt kan man jo heller ikke lukke øjnene for den udvikling der er på disse området, og det faktum, at denne udvikling også driver forbedringer til alle øvrige segmenter, primært nok freerace og freeride området.

Med afsæt i det jeg skrev omkring Youth programmet ift IQfoils, gik min interesse primært på to områder.
Bredde på boardet, og så længden af fuselage.

Fuselage viser sig så at være en historie i sig selv, og jeg er blevet meget klogere herpå.
Ikke mindst for en time siden, hvor jeg fik lidt yderligere oplysninger af en virkelig skarpsak.

Allerførst må jeg hellere komme med en Disclaimer.
Jeg forsøger at være faktuelt korrekt altid. 
Men når man skriver om så meget forskelligt, som jeg gør, kan der være smuttere. Det er ikke hensigten, men kan forekomme.

I går oplyste jeg, at der hos mig ligger en 115 cm fuselage, samt diverse vinger.

Jeg har efterfølgende lært, at en 115 fuselage ikke er hvad som helst.
Der findes 115 cm fuselager, og så findes der 115+ fuselager (og sikkert andet)

Den helt store forskel er hvor masten er placeret på fuselagen

På dette billede er øverst en fuselage som min 115cm.
Nederst en 115+ fuselage.
Læg mærke til forskellen på mastemontering.

Og netop mastens placering på fuselagen er hele hemmeligheden.
Jo længere tilbage masten er placeret, jo mere stabil, jo tidligere lift, men også langt mere udfordrende ved for meget vind, overpowered ….giver massivt frontfodspres.

I en optimal verden, satte man masten så langt tilbage som muligt, og slap verdens begyndere løs på den. I løbet af ganske kort tid, ville alle kunne foile,- MEDMINDRE altså,- at der kom bare en smule for meget vind,- for så er tingene helt, helt anderledes.

Som jeg har forstået det, er en fuselage 115 cm lidt langsommere til at komme i svæv, ganske stabil, og lettere at tumle når det frisker.
Til sammenligning er:
En 115+ cm fuselelage,  før i svæv, meget, meget stabil, men bliver hurtigt en mundfuld hvis vinden frisker.

Det kunne være nærliggende at antage, at en 115+ ville være den optimale begynderfoil til små sejl.
Måske det er tilfældet, ved jeg ikke, omvendt er jeg ganske sikker på, at når nu kapsejlerne sværger til den, er der uanede trimsettings der skal i anvendelse for optimalt brug…..
Og det er jo ikke Plug&Play som jeg foretrækker.

Vil lige benytte lejligheden til at sige tak til de jeg trækker på, når jeg skal have uddybet noget, konfimeret andet, og ind i mellem, blot have stillet min utidige nysgerrighed.

I ved hvem I er,- Norge, Sverige, Danmark, France, Hawaii og Californien og Australien.

Mange tak.

Facebook Comments
Total Page Visits: 1278 - Today Page Visits: 1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *