web analytics

VANAV360, nyt dansk surfbrand.

Redaktionen har hørt om nyt surfbrand, med en sund tilgang til surfartikler.
Jeg tog derfor kontakt til Anissa Morath, for at høre mere om det nye brand.

Anissa beretter: 
Bevidsthed om miljøet fylder mere og mere i manges hverdag og personlighed. Det ses eksempelvis både i sortering af affald, formentlig det stigende antal vegetarer/veganer, de stigende antal elektriske biler og det tøj og udstyr vi køber.
Det fylder også meget i min bevidsthed, og når det så er sagt er det ikke ensbetydende med at jeg kun ejer tøj lavet af økologisk bomuld eller sportstøj lavet af recycle polyester og så videre. Og årsagen ligger simpelt i udvalget. For det skal selvfølgelig også være pænt at gå med, og passe til ens personlighed. Med den mangel på muligheder har jeg kastet mig ud i projektet om at give mulighederne indenfor vandsport igennem det nye brand VANAV360, som på sigt skal kunne give noget til alle (eller i hvert fald de fleste) typer af vandsport.
Processen ved at starte et miljøbevidst brand
Når man starter et nyt brand med et specifikt formål, er det utrolig tidskrævende at lave research omkring materialevalg,  for det er ikke nogen hemmelighed at hvis man vil gå 100% ind for miljøvenlige materialer, må man ofte gå på kompromis med quality.Nogle af de materialer der bliver genanvendt  bliver mindre resistente og dermed mindre holdbare. Så der er en del krav som man skal huske at sætte op for producenter.Da jeg kommer fra e semi-professionel karriere som windsurfer, ved jeg hvor meget kvalitet betyder.Jeg har ejet en del neopren dragter i løbet af min windsurf karriere,  og må erkende at jeg er skuffet over kvaliteten på nogle af de dyre brands, som er gået op i limningen og syningen (uden at være eco-friendly).
Der var ingen returnering at hente,  selvom de var købt i en dansk surf butik og skaden var sket indenfor mindre end et halvt år. Jeg var godt træt af det.Først flere år efter, hvor jeg havde sparet nogle penge op, kunne jeg begynde VANAV360’s historie med en vision om,  at give vandsportsudøvere et miljøvenligt valg, med nogle farverige designs,- modsat tendensen med sorte og i min optik kedelige dragter.
Udover at jeg selv kan lide farver, så er det faktisk et bevidst valg i forhold til synlighed på vandet.
Jeg startede mit produkt udvalg i Eco-friendly våddragter produceret af 100% limestone neopren. Der findes efterhånden en del andre brands som laver eco-friendly våddragter,  såsom Saint-Jacques og Sooruz (som iøvrigt begge er franske), og det er faktisk en fordel at bruge limestone neopren, der er mere fleksibelt end den ‘almindelig’ type neopren.Den nye vandsport: SUP
Måske var det farligt, men jeg valgte at kaste mig ud i projektet om at producere en oppustelig SUP pakkeløsning, der er mere miljøvenlig end så mange andre.Jeg brugte flere måneder på research af materialer, opbygning af boards, sætte matrix op for positiv og negativ ved hvert materiale valg.
Og min passion tog måske lidt overhånd, for budgettet var fortsat begrænset. Jeg ville på ingen måde gå på kompromis med kvalitet og kom frem til en pakkeløsning der indeholdte følgende:– et oppustelig SUP board med fusion technology men ikke eco-friendly, da man endnu ikke har udviklet en måde hvorpå man kan erstatte PVC som ikke er miljøvenligt.
– En leash lavet af recycle materisler frem for almindelige.
– en rygsæk produceret af RPET (genanvendelige plastikflasker)
– en carbon paddle som standard tilbehør i pakkerne da det er mest eco-friendly modsat plastik og carbon fibrer holder resten af livet.
Så selvom det bruger næsten 14 gange så meget energi at producere, så er det i det lange løb bedre, da det er stivere og stærkere,  og kan holde hele så at sige hele livet.
Det ruster og irer ikke som andre metaller, og bliver ikke bøjetet som plastik, så du efter en sæson kan blive nødt til at udskifte. Og så giver carbon 100 gange en bedre oplevelse.
Så selvom det er en pebret investering, så er det kun ét køb du skal gøre dig i dit liv.Til slut ville jeg have ønsket,  at kunne have leveret en pumpe der var produceret af genanvendeligt plastik, men var desværre ikke muligt at finde til min store undren,- grundet Kitesurf der bruger pumper, og oppustelig boards og kayakker
Og budgettet for et nyt brand er ikke til at skulle udvikle det.

Jeg ved at der er mange skeptikere derude, og dem vil der altid være.
Jeg er allerede blevet konfronteret en del og har fået kommentarer såsom “at folk skal genbruge deres ødelagte udstyr og købe brugt istedet for at købe nyt”, hvilket ikke er pointen.
Ikke alt kan genbruges,  og neopren bliver med tiden træt,  da det er et elastisk materiale.
Og de nye som starter i sporten skal have et valg. Og det er det valg som jeg kan give dem.

Jeg har brugt mine mange års erfaring som vandsportsudøver, til at iagttage de fejl og mangler, og minusser som der måtte være, såsom eksempelvis at en dragt kan være bygget til en perfekt model som ikke er windsurfer og dermed ender med at sidde strammere, end hvad der er komfortabelt hvis man skal windsurfe i flere timer.
Og det samme gør sig gældende for Stand Up Paddle,  hvor fleksibilitet omkring skulderpartiet er vigtigt.

Vi lærer alle sammen hen ad vejen, og det samme gør de store brands,  som har fordelen af at have eksisteret i mange år og dermed kapital til at udvikle,  samt promovere igennem teamriders som helt sikker er min udfordring pt.

Redaktionen:
“Va nav’ ” er slang fra fransk og betyder at navigere eller på engelsk “Go navigate”. Og 360 symboliserer visionen om at skabe produkter der kan bruges af alle

Jeg tror det bliver rigtigt spændende at følge Anissa og hendes nye brand.

Bonusinfo: Mange vil kende Anissa som en rigtig dygtig windsurfer gennem mange år. 

Se mere her

 

Facebook Comments
Total Page Visits: 1456 - Today Page Visits: 2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *