web analytics

Træning: 5 mrd er gået

Jeps, så er det 5 mrd siden at mr. Jones og jeg indgik væddemål om at smide X antal kg, og fastholde det.

Målsætninger er løbende blevet opdateret, men på intet tidspunkt neddroslet, tværtimod har vi skærpet det, og forlænget konkurrencen.

Og faktisk har vi aftalt at forlænge med endnu en mrd, idet vi begge er pænt stædige, og begge har brug for at kunne måle sig imod een.

Men som lovet i flere blogs, kommer der her lidt afsløringer.

Målet vi fastsatte i januar mrd var:
Pr. 1. maj, 2022 skulle vi have tabt 10 kg, og holdt den vægt.
Det lykkedes os begge. Og det holder vi endnu.

Vi forlængede aftalen, og satte nyt mål, mere vægttab og fastholdelse pr. 1.6.2022.
Det har vi også gjort.

Ny aftale er, at vi skal som min.fastholde det opnåede vægttab pr. 1.7.2022.

Og det sidste er begyndt at gøre lidt ondt, men holder det dog.

Indledningsvis er man jo optændt af den hellige ild, kg smides let, og uge mål om vommen er opløftende.

Jeg indledte samarbejde med You can do-it ret tidligt i forløbet.
Dels om en tilsikring af korrekt træning og genoptræning af ryg, dels, og det viste sig som en sidegevinst,- kostvejleding.

Det er indlysende, at i min alder har man forsøgt at tabe sig mange gange, udfordringen for mig har altid været fastholdelse, og evnen til at ændre i indgroede vaner rent kostmæssigt.

Pia, har medvirket meget positivt i muligheder for omlægning, forstået på den vis, at jeg ganske udemærket er klar over hvad jeg kan spise, og hvad jeg ikke kan,- der hvor jeg har fået hjælp, er mod de småhapsere der typisk kan glide ned,- især når jeg jobber.
Jeg arbejder intensivt, afbrudt af perioder med antal fridage.
I jobsituationen kan jeg åbenbart ikke modstå fristelser, eller kroppen er ikke så godt til at omstille sig.

Det har jeg fået kvalificeret hjælp til, og det har hjulpet meget.
I starten trænede jeg rigtig meget i center, hvorfor mit vægttab var langt mindre end mr. Jones,- der indledningsvis ikke trænede så meget.

Både træning og vægttab har over perioden på de 6mrd ændret sig, og vi står ret lige.
Jeg har nu kun sjældent tid til træning i center, men forsøger at træne anderledes,- dvs kajak og windsurf. Det sidste er yderst effektivt faktisk.  En session på omkring en time på vandet æder let 8-1000 kcal.

Og hvad har vi så opnået?
Hvor meget er tabt, kan vi holde det.

Jo, samlet er der tabt over 30 kg.
Jeg har mistet 21 cm om livet, og totalt vægttab er lidt mere end 16% af min kropsvægt.

Det sjove er, at vi begge stadig taber os lige så stille. Ikke meget, men laaangsomt ryger der lidt her og der.

Det er vi faktisk begge ganske tilfredse med, for efterhånden som tiden er gået, har vi i daglig kost tilført lidt mere af det forbudte.
For mig gælder det, at jeg er begyndt at spise lidt mere brød, og der er (beklageligvis) også kommet alkohol ind i indtag.
Ikke så meget, men lidt her og der. Og det er simpelthen livskvalitet for mig.

Når det er muligt, så er det jo fordi jeg hele tiden kører et kalorieregnskab, og vælger hvornår jeg vil “synde” og hvornår jeg kan/vil opveje på regnskabet.
Og det lader heldigvis til at virke.

Vi har forlænget aftale med en mrd. Håber virkelig jeg kan fastholde det opnåede, for det har ikke været let, omvendt vil det være mega træls at sætte over styr.

Vi kæmper videre.

Facebook Comments
Total Page Visits: 350 - Today Page Visits: 2

2 thoughts on “Træning: 5 mrd er gået

  • juni 3, 2022 kl. 4:41 pm
    Permalink

    Svend Jensen
    Du bliver jo helt væk Respekt

    Besvar
    • juni 4, 2022 kl. 9:44 am
      Permalink

      Det er jo aldrig let (no pun intended). Rutiner, som har hjulpet mig er: som udgangspunkt ingen morgenmad på hverdage – alkohol kun fredag og lørdag – et par lange gåture om ugen (dvs over en halv time ad gangen og over 1 time ialt på samme ‘spadsere-dag’). Holder jeg dét, kan jeg være rimelig sikke på at fastholde vægten. Den ekstra aktivitet ved windsurfing og andet går lige op med de uundgåelige ekstra indtag ved lejligheder, ‘svipsere’ osv.. Forinden måtte jeg tage nogle måneder med fastedage indlagt for at komme effektivt af med en ‘pukkel’ (). Dét er altså også effektivt! (‘Day-on-day-off, 5-2 el. lign. Husk at checke, om helbredstilstanden i øvrigt tillader den slags).

      Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *