web analytics

Stabilitet i foilsejl.

Allerførst.
I nedenstående snakker vi ikke racesejl, elller racefoils, eller for den sags skyld raceboards.
Det er et helt andet game.

Det segment som redaktionen (incl eleven) typisk roder med, er området freefoil. Ved ikke om det er et anerkendt begreb, men dækker fint over hvad jeg og mange ligesindede i området roder med.

I den ideelle foilverden, skulle alt gerne være plug&play. Det er det selvfølgelig ikke.
Hiv foilboardet ud, smæk foilen på plads, monter rig, og vi er kørende.

Sådan kan det ende, og har jeg heldigvis oplevet mange gange, men jeg har edder…m..også oplevet det modsatte nok lige så mange gange.

Som bekendt har jeg haft/har to foilsejl til test.
En Icarus fra Avanti, og en Skyscape fra Loft.

Skyscapen er sendt videre i loopet, så jeg runder den lige af.

Der er og har været mange tanker om foilsejl til freefoil, jeg har selv været tilhænger af lidt cambers for at få tilstrækkelig stabilitet.

I helt let luft, har jeg oplevet, at når i svæv, bliver det let til kængurusejlads, dvs op og ned, når jeg sejler med store no-cam sejl.
Har et NP Speedster, som jeg er rigtig glad for, men må tilså, det er ikke lykkedes mig at finde et trim, hvor jeg både har power, samtidig med at jeg undgår kænguru-tendenserne.

Sejlet er det største jeg benytter til foil, et 7,7 og det er på mange måder fint.

Jeg fik dog en øjenåbner. Jeg benyttede Skyscape 7,0 i en smule overpowerede forhold.
Og det virkede både stabilt og meget let håndterbart.

Som jeg skrev i forbindelse med test af sejlet, have Monty Spindler, der har designet det, udtænkt at en ekstra sejlpind, kombineret med længere luff og kortere bom, vil give netop stabilteten.

Da jeg prøvede sejlet, kan jeg tilslutte mig den med stabilitet. I modsætning til eksempelvis min Speedster 7,7, oplevede jeg ingen kænguru-tendenser.

Fornemmelsen var kontrol, og ikke noget med,- åhhh nej, nu kommer der et pust, så skal jeg klemme ringmusklen samme og lægge ørene tilbage. Slet ikke.

Det kan sagtens være korrekt, at ændret skæring af sejlet, tilsat sejlpind giver den fornødne kontrol, indtil det modsatte er bevist, tror jeg på det.

Jeg oplevede også at sejlet var,- vil ikke sige langsomt, men så ikke hurtigt.
Dette er sådan set helt i tråd med formålet med sejlet, om end der uden tvivl er mere fart i det, end hvad jeg lige kunne udlæse.

Spændende sejl, og i mine øjne meget mere håndterbart for ældre redaktører end modellen tidligere.

Facebook Comments
Total Page Visits: 376 - Today Page Visits: 1

6 thoughts on “Stabilitet i foilsejl.

  • april 28, 2022 kl. 9:41 am
    Permalink

    Rasmus Sass Bjørch
    Man fornemmer allerede den nye redaktionsmedarbejders positive indflydelse og indlevelse.

    Besvar
    • april 28, 2022 kl. 9:41 am
      Permalink

      Bensen
      Ja, og så endda første års elev

      Besvar
  • april 28, 2022 kl. 7:56 am
    Permalink

    Hej Bensen. Jeg sejler jo bare hygge foil i lettere vind. Blæser der mere end plus 7-8m/s skifter jeg til finne. Jeg har kun fuldrace sejl og tænke ikke, det er optimal på et 130 racebræt og racesejl at sejle NP Glide Wind. Af den simple grund, at der er for meget power i Racesejl. Kommer der et vindpust i lettere vind, vil sejlet bare fremad. Måske vil et freeride, foil eller et wavesejl føles anderledes? Hvad tror du?
    Vh. Fjord

    Besvar
    • april 28, 2022 kl. 8:01 am
      Permalink

      Min maxfart på Gliden har været omkring 36km/t, og som jeg husker det, har vores norske foilguru rundet 40 km/t på den.
      Tror sagtens du kan benytte racesejl, omvendt vil et mindre powerfuldt sejl, give lidt mere ro.

      Hvad foretrækker man, brunette eller blondine?

      /Bensen

      Besvar
      • april 28, 2022 kl. 11:44 am
        Permalink

        Mindre og powerfuldt sejl er også en løsning 🙂

        Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.