web analytics

Sliddele

For et par skriv siden øffede jeg om havaribaseret vedligehold.

Som nogen vil huske, så stod jeg lige pludselig med en trapezline i den ene hånd en gang i sommers.
Måtte tøffe ind, og hive reservebommen ud.

I forbindelse med fødselsdag, modtog jeg et par nye trapezliner.

Da jeg alligevel ikke kan komme på vandet i øjeblikket, så benyttede jeg tiden til at rydde lidt op i traileren, og kigger på mit grej.

Herunder udskiftning af trapezline der var knækket.
Eller rettere, begge liner.

Skar liner over, og blev i den forbindelse overrasket over hvor møre de var.
Som smør.

Overraskelsen blev ikke mindre da jeg lige chekkede fastgørelsen.

Ups.
Simpelthen kun et spgm om tid før det var gået galt med den anden også.

Jeg anvender 22-28 raceliner, og disse liner er anslået 3 år. Har siddet på min AL360 carbon bom i alle årene, og da bommen er min foretrukne, er de blevet anvendt rigtig meget.

Jeg antager, at kombinationen af saltvand, slid og nok også sand, simpelthen gør dem møre.

Det var lidt overraskende for mig må jeg indrømme, for når jeg har gennemgået liner, har jeg primært chekket at de kan løbe frit, samt at der ikke er slid på plastikken. Ikke kigget under velcroen, og det er da klart en fejl.

Kiggede på mine øvrige bomme og deres liner. Den ene boms liner har minimalt slid samme sted, og det skal helt sikkert holdes under observation. Skiftes snarest.
Den anden var fin.

Sådan objektivt anskuet.
Hvor længe skal en trapezline holde?

Krav: Opbevares våd, gnides i saltvand og sand, tørres aldrig, belastes hårdt hele tiden,- set i det lys er 3 år vel ok.

Hermed en opfordring til at chekke jeres liner,- ikke fedt i en god vind, med 50 km/t at miste en line, og der kan jo være meget langt hjem.

Facebook Comments
Total Page Visits: 820 - Today Page Visits: 11

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *