web analytics

Ny forlænger.

En banal rigdel måske, og så alligevel ikke, for ift at få en rig, og dermed oplevelsen på vandet til at virke, så der de enkelte rigdele vigtige.
Næppe noget nyt i det.

Forlænger, jeg har skrevet om surf og grej i over 20 år nu, men tror faktisk aldrig jeg har beskæftiget mig med forlængere tidligere,- det er bare et rør med en snor og en indstilling.
Hvor kompliceret kan det være?

Hmm, både og jo.

For 20 år siden havde jeg en lang forlænger af alu, tror en Nautix blå, sådan een havde alle dengang.
Så kom der formulasejl, og masterne skulle forlænges og nedhales i en grad man ikke tidligere havde set.

Resultatet var, at de bøjede i et væk, når de da ikke knækkede. De var slet ikke konstrueret til den belastning.

Carbonforlængere kom så på banen,- de holdt til det meste, jeg har vist stadig to liggende faktisk, og sejlerne blev tudet ørene fulde af vægt- gevinsten ved at overgå til carbon ift. alu osv…

Dengang var sejl heller ikke forsynet med de store nedhalsruller, eller samme antal, som nu, så der skulle muller til at trække sejlet ned. Og dermed var der et marked for det instrument kendt som nedhalsværktøj, i daglig tale, nedhalsfætter.

De store sejl udfordrede ikke kun styrken i forlængeren, clamcleaten (kæberne der holder snoren) blev nu også belastet langt mere, og et nyt problem opstod.
Nedhalsliner blev i starten simpelthen slidt over i løbet af måske 2-3 gange surf.

Jeg forsøgte med rigtig mange liner, men de holdt ikke, blev simpelthen ædt når man gav nedhal med nedhalsfætteren, dette uanset hvor meget man forsøgte at vinkle snoren fri af kæberne i cleaten.

Flere år gik, og så kom der to nyheder på markedet.
Faktisk 3 nu jeg tænker.

En sejlproducent udtænkte..hvorfor ikke sætte store nedhalshjul på sejlene, evt. forsyne dem med et ekstra hjul?
En producent, lige ved at tro det var den samme, vist NeilPryde, blev sur på den traditionelle forlænger, og begyndte at spekulere på….hvorfor er hjul og kæber egentlig ikke vinklet 100% ift nedhalsretniningen?

Og endelig kom….formulalinen. Den bruger vi vist alle nu. Gevinsten var jo massiv. En line der er glat, modstandsdygtig og stærk. Den holder flere år, også til intensiv brug (ved anvendelse i ny forlænger)

Jeg købte straks en forlænger fra NP, og den har jeg faktisk stadig, og den virker fint.

Jeg har også en 48 cm forlænger fra andet mærke. Den er stærk, men var en slags prototype, og det betyder den er/var forsynet med en gummiring til at fastholde afstandsringen. Denne gummifidus, blev hurtigt træt, og så skal man være lidt ekstra forsigtigt med tilrigning. Den har dog holdt i over 10 år i nuværende udformning.

Behovet for længde på forlænger, ændrer sig løbende over årene, og hvad jeg nu har sejlet med.

Først store formularigge på 11m2, lange master, lange forlængere, så slalomsejl kortere master, og kortere forlænger…gik fint, og nu ændrer det sig igen, foilrigge går mere og mere i retning af lange master igen, men ofte med en lang forlænger.

Diskussionen om gevinst/ulempe ved kort mast/lang forlænger, eller modsatte lader jeg ligge i dette skriv, det ved mange meget mere om end jeg. ( se evt. peterman.dk)

Jeg har erkendt, at jeg har behov for to 48 cm forlængere, da jeg ind i mellem rigger to sejl, og jeg har ikke rigtig fidus til at sætte en 34cm forlænger på max, skeptisk overfor om forlængeren kan holde, og frygter havari, hvorfor jeg anvender en lang forlænger med max styrke.

Jeg har lige købt en ny NP forlænger. De holder og er stærke, ligesom de fleste andre tilsvarende.

Havde dog også kig på en Noerstick. Den er ret smart. Dog kan jeg ikke se, at kræfterne til at nedhale er mindre, men trimfunktionen er smart.

Desværre koster Noerstick det dobbelte af en normal forlænger, ellers havde jeg forsøgt.

En forlænger, et alurør med en snor…banalt, men uundværligt…

Facebook Comments
Total Page Visits: 1483 - Today Page Visits: 1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *