Next step?
Lige nu sidder jeg i mit sommerhus og skuler på sneen der er ved at dække området herude.
Har for en gangs skyld god tid, er hjemme på afspadsering grundet Corona, og benytter lejligheden til at pille næse, blive opdateret på Redtube, samt kigge lidt på de mange forslag og spørgsmål jeg har modtaget gennem den sidste tid.
Flere henvendelser går i retning af:
Jeg har nu foilet i +1 år med alutingester, er jeg klar til carbon? Fordele ved carbon? og hvad gør redaktøren selv?
For det første må jeg atter slå fast, at jeg ikke er ekspert, men blot har prøvet lidt forskelligt, og er kommet til skade med det meste 🙂
Og. Jeg ÆLSKER carbon. Basta
Dog tumler jeg selv rundt på en alufoil det meste af tiden.
Og det er korrekt, det gør jeg.
Og er jeg glad for.
Måske bekvemmelighed, comfortzone, eller blot dovenskab?
Rent faktisk har jeg en herrelækker Starboard racefoil, med lang fuselage og ekstra vinger stående, er blot ikke rigtig kommet igang med den.
Det er der flere årsager til.
De primære er at jeg to år i træk er kommet til skade med ryggen, og for at skåne den mest muligt har jeg foretrukket de små sejl, og den “sikre” sejlads på min NP Glide.
Men rent faktisk er det stadig min plan, at få sat gang i min Starboard og dermed carbon.
Tilbage til nogle af henvendelserne: “Skal jeg skifte til carbon/racefoil?” Har nu sejlet i mere end et år på Gliden/Cruiseren osv osv.
Tja, kan jeg jo ikke svare på, men jeg kan konstatere, at der findes forskellige carbonsfoils også. Race og freeracefoils.
Racefoils er jo primært konstrueret til,- ja race,- upvind/downvind og det er de geniale til. Kommer hurtigt i svæv,- kombinationen af lang fuselage, og typisk store sejl,- wow…det virker.
Freerace foils,- som f.eks AFS kan cruise rundt, Stig som jeg sejlede meget med i sommers, har en sådan, og det virker fint.
Spørgsmålet er nok mere om hvad man er til. Og der findes næppe en carbonfoil der kan det hele lige godt, så man må træffe et valg.
Rent racemæssigt, så går udviklingen i retning af større boards, forholdsvis stort sejl (9m2) og lang fuselage/mast,- faktisk fuldkommen som med formulaboards i sin tid.
Meen, der kommer også carbonkloner der kan lidt af hver.
I øjeblikket er der masser af brugte første generations foil af carbon til salg. De er forholdsvis billige, men i forhold til de nye, er deres fuselage typisk kortere, og det betyder jo mere krævende sejlads.
Har set carbonracefoils, racemodeller fra ca. kr. 5000, first edition.
Er det et godt køb?
Måske.
Så nogen entydig anbefaling, det synes jeg ikke man kan give, må være op til den enkelt, men…carbon er lækkert. Basta.