web analytics

Fysisk træning til foil

På spots rundt det ganske land, har jeg gennem årene hørt rigtig mange surfere komme med statments ift træning:

1. Jeg træner aldrig,- behøver jeg ikke
2. Windsurf/foil holder mig fit
3. Jeg skal bare have store guns- så kører det.

Samtidig ved jeg, at rigtig mange surfere træner i motioncentre, både op til sæsonstart, men også generelt.

Nu ved jeg ikke rigtig ift de 3 påstande, jeg er ikke nødvendigvis enig.

1.Jeg træner aldrig, behøver jeg ikke:
Virkeligheden for mig er så anderledes, jeg er nødt til det. Både aht kroppens generelle forfald, men også for at holde min ryg kørende.

2.Windsurf/foil holder mig fit: 
I forhold til min fysik og antal dage på vandet, kan jeg blankt afvise den påstand,- det er simpelthen ikke nok. Og slet, slet ikke efter overgangen til foil, hvor den største fysiske udfordring er at slæbe grejet ud og ind.

3.Jeg skal bare have store guns- så kører det.
Også her må jeg melde pas, men primært fordi jeg aldrig har været i besiddelse af store guns, i hvert fald ikke sådan rigtigt.

 

Som de der følger min træningslog på bensens.dk, (bliver ikke oploadet til Windfoil Scandinavia) vil vide, så har jeg genkontraheret med min personlige træner Pia fra YOU CAN DO-IT.
Hun stod for min genoptræning da ryggen gik i stykker i 2020, og har hjulpet mig lige indtil Corona stoppede det for mig.

Jeg har haft et par sessions hos hende, fået lavet et program ift rygtræning, og gode snakke om mit behov for fokus på windsurf, i særdeleshed windfoil.

I går havde vi en lang session (link til sidst)og det blev noget at en øjenåbner for mig faktisk.

Startede med vanlige pinsler af udvalgte muskel og led dræbere, kendt som motionsgrej.
Da det var færdig, og jeg stod pustende og svedende,- var tiden kommet til udstrækning.

Og nej, det var ikke det der med lidt udstrækning som vi kender det efter en fodbold kamp i ungdomsårene.

Nope.
Dette var en slags systematisk udspænding af rigtig mange muskler, en slags Yoga øvelser antager jeg.
Jeg må i snævert forum indrømme, at min gode træner er ganske godt inde i muskler og led.
Jeg blev vredet, strukket, drejet og bragt i yderstillinger jeg ville have forsværget var umuligt for en stivnakke som jeg.
Og, jeg må tilstå, det blev jeg sgu lidt bidt af.
Fik i den grad løsnet op for års nedsat mobiltet, korte muskler osv….

Og som jeg indledt, lidt en øjenåbner for mig.
Dels fordi jeg ikke har praktiseret udstrækning andet end lidt ben og bryst efter en træning, men også jeg er kommet til at tænke over behovet herfor ift windfoiling.

Som bekendt, så bruger vi ikke ret mange kræfter når vi foiler (racefoil holdt udenfor) men vi anvender en masse små muskler ubevidst.
Når vi korrigerer med små bevægelser så arbejder musklerne, og alle ved, at under nogen forhold kan 2 cm på knæstilling eller at rokke med ørene gøre den store forskel.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at smidighedstræning, vil være en stor gevinst for windfoilere, måske især det lidt ældre segment.

Må tilstå at jeg er meget positivt overrasket over Pia´s ide og træning heraf.

Link til seneste blog om træning her 

I øvrigt. Langt fra alle blogs på bensens.dk bliver oploadet til Windfoil Scandinavia, mange omhandler andet end lige windfoil, træningsblogs, og nyheder relateret til windsurf generelt. Disse blogs findes primært på bensens.dk

34 dage uden alkohol

Facebook Comments
Total Page Visits: 747 - Today Page Visits: 2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *