Funktion af bagvingen
Uha, nu bevæger jeg mig ind på et område, som vi alle tror, at vi ved en masse om, men, som jeg borer i det, indser jeg at der er meget mere at lære (for mig selvfølgelig, kun jeg der ikke har fattet det hele)
Nå ja, jeg får stadig en masse henvendelser om foils, og det er jo sjovt nok.
Bagvingen glemmer vi tit når vi vurderer en foil, vi fokuserer på stivhed på masten, størrelse på frontvingen, udformning af vinge, og afstand frontvinge til masten…right?
Bagvingen derimod, jamen er der blot en, så er det fint.
Tja og jo, op til en given hastighed, kan man såmænd godt undvære en bagvinge, og ved at nogen skrapsakker på kitefoil, for sjov sejler uden.
Men.
Den bagvinge er uhyggelig vigtig faktisk.
Kig engang her.
Synes han forklarer virkemåden rigtig fint.
Jeg har som bekendt en F4 freeride foil.
Og kan selvfølgelig ikke lade være med at eksperimentere med den.
Den norske foilguru og jeg har haft lange snakke om trim af bagvingen og hvad man kan opnå.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt mere stabilitet i længderetningen, om ikke andet, så for at prøve det.
Første step kunne være,.- eller det naturlige valg er,- en længere fuselage.
Imidlertid har Kina og Corona sat begrænsninger på leverancer, så man må gå andre veje.
Som udløb af videoen, og forsøg foretaget af Foilguren og jeg selv, så er der en let løsning.
Brug af shim på forreste del af bagvingen.
Netop, shim på bagvingen.
I går havde jeg sat en lille washer under forreste skrue, og det gjorde faktisk en stor forskel.
Især fordi det var en gang møg at sejle i,. stødende vind, og meget kraftige pust.
I dette tilfælde hjælper bagvingetrimmet til at giver en lidt langsommere reaktion, og dermed mere tid til at korrigere.
Og det virkede formodentlig ret godt, for jeg lavede ingen styrt i går overhovedet.
Det er ubetinget noget jeg vil arbejde mere med,- jeg er ikke i tvivl om, at der også her findes et sweet spot.
Tak til Foilguruen (fra Norge) for yderst konstruktiv sparring.