web analytics

Captain slowspeed again

I dag skulle der foiles,- det er jo lørdag 🙂

Flot fremmøde på spottet, især set vejrmelding i betragtning,- svær at blive rigtig klog på.
På spottet: Anne, Jesper, Jedi, Jesper og redaktør.

Vejret, tja…der var lovet noget 5-9ms og lidt op og ned.
Hvad skulle rigges?
Målte noget 6-7ms ved ankomst, og ingen tvivl om lidt mere længere ude.

Vi var to på foil. Jesper (min nabo) og jeg.
Jesper på en NP Flight 2022 med 810 frontvinge og en V8 str 7,2.
Redaktør på Severne Redwing frontvinge 1400 og en identisk V8 str 7,2. I øvrigt sjovt at Jesper og jeg havde rigget vores sejl fuldkommen identiske….enten er vi begge meget kloge,  alternativt lige dumme?

Jeg havde shimmet min foil 3 grader til dagens session, og det viste sig klogt.
Hvorfor så en V8 og ikke den vanlige Icarus 7,5.
Jo jeg roder jo med den nye foil, og vil gerne teste lidt fart og højde med andre sejl end de vanlige.

Jeg skal blankt indrømme, jeg har ikke styr på hvad de øvrige sejlede med, ud over Jedi der var på formula og vist 8,5.

Vi gik ud, dvs Jesper nabo og jeg på hver sin foil, men samme model board i øvrigt,  JP Hydrofoil 135.

Vinden noget op og ned, chops på 40-50cm når værst, så fine forhold.

Kom ud hvor vi kunne flyde- jeg skulle justere bomhøjde lidt,- det benyttede Jesper til at komme i svæv og fortsætte over mod Standkroen…Efter lidt justeringer…i svæv, og var jo spændt på hvordan det lidt større sejl ville virke med foilen.
Hidtil kun anvendt 5.5 og enten været udfordret af meget tang, alternativt sejlet overlevelse i vild vind.

I dag første gang, hvor jeg sådan rigtigt kunne mærke hvad den foil egentlig står for.
Afstand forreste skrue i foilboks til mastefodstrack 108 cm, har en ide om at det er en slags sweetspot.

Kom let i svæv over mod Strandkroen, fuldkommen ufarligt, meget, meget sindigt og roligt…
Så Jesper indlede en foiljibe…så det forsøgte jeg også…nada.

Tilbage op imod fregatten, igen fuldkommen kontrol, også når det kom lidt mere vind.

Jeg havde fuld vinterudrustning på, dvs tyk vinterdragt, luffer med hul osv….så jeg var lidt begrænset i motorik, men langsomt gik det op for mig, at årsagen til at jeg brugte mange kræfter, tabte bommen når jeg vendte osv…simpelthen skyldtes at riggen nu var væsentligt tungere end jeg er vant til med min Icarus,- ligesom rotation på mine V8 lader noget tilbage sammenholdt med de andre sejl. Det kostede kræfter.

Jeg har svært ved at vurdere om foilen er let at få i svæv, for den kommer så hurtigt og fuldkommen problemfrit i svæv,- sommetider pumpede jeg som vanligt, blot for at opdage….hov jeg er jo faktisk i svæv.

For første gang i nok 2 år, var jeg i bagerste fodstropper, og faktisk kan jeg få en stance der minder uhyggeligt meget om hvordan man sejler formula.
Strakte ben, låst i fodstropper,- strakte arme, og bare hænge i trapezen….har jeg ikke gjort længe på den vis, og det var jo herligt.
Jeg sejlede jo op og ned af Jesper på NP foilen, og det ligger fuldkommen fast, at den er hurtigere, en hel del faktisk, nok omkring 5km/t i de forhold.

Shimmen reddede mig 2-3 gange hvor jeg fuldt powered op smaskede næsen ned, men fik den reddet hver gang, dette tilskriver jeg vinkel på boardet ift vandet.

Rigtig god dag, og glæder mig til at forsøge med 1000 frontvingen og kigge lidt på fart og højde, gerne sammenlignet med Jesper på NP foilen.

JP Hydrofoil 135, NP V8 str 7,2 , Severne Redwing 1400/35o, shim 3 grader.
Topfart 15,5 knob i dag.

Facebook Comments
Total Page Visits: 772 - Today Page Visits: 3

One thought on “Captain slowspeed again

  • november 6, 2022 kl. 10:34 pm
    Permalink

    Det var virkelig en sjov foil-dag, og jeg glæder mig til kampen, når du konkurrerer med 1.000er frontvingen!

    Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *