Speed-info.

Nu er det jo meget vigtigt at holde for øje, at jeg på ingen måde er ekspert i det her. Men har rodet lidt med det på det sidste, kraftig supporteret af de to Fjordsidebrødre, der har gjort et stort stykke arbejde.

I en af de utallige artikler om GPS målinger, herunder målinger foretaget med mobiler, har jeg nævnt, at især mobiler kan være ustabile i modtagelse af data fra satelitter.
Efterhånden som der tikkede GPXfiler ind, og jeg smed dem i analyseprogrammet GPSResult,- blev det mere og mere tydligt, at mobiler er meget ustabile, og deres fartmålinger skal tages med forbehold. Beklager,men sådan er det vist desværre.
Tag et kig på nedenstående billede.
Det er et track jeg har lavet med min dopplergps GT31.
I dette tilfælde 10 sekunder.
Som det fremgår, så er tracket til højre, (rød pil) sammenhængende.
Programmet er indstillet til 10 sekunder og hvis man kigger på logningen, er der ikke de store udsving på hver side af målte fart,- de røde pile.
Bensen_m_GT31

Der hvor de to røde pile er anbragt, er det vindue, hvor spikes vil fremgå. I dette vindue vises hvert trackpunkt, og som de ses, laves der et track hvert sekund.
Vinduet nedenfor de røde piler er hvor der indstilles hvilke filtre man anvender. Har der været tale om en doppler gps, vil det altid fremgå. Man kan så vælge max/2 sekunder/10 sekunder osv. Jeg bruger en Mac computer, bruger du en PC vil vinduet være en smule anderledes, men samme filtre kan anvendes.
Ovennævnte var altså en dopplerlogning på 10 sekunder. Og egentlig er 10 sekunder uinteressant når man har doppler, fordi der ikke er spikes. Men for at vi kan sammenligne mellem mobiler og gps, har jeg indført den sammenligning.
Hvorfor vil fremgå nedenfor.
Skærmbillede 2014-10-09 kl. 16.36.51

Her analyseres en mobilmåling med maxspeed på 66,015.
Pilen viser hvad der sker omkring denne måling.
To sekunder før maxmålingen (På 66,015) var farten= 41,970 og to sekunder efter maxfart var farten 46,015.
På to sekunder skal farten altså øges fra 41,970 km/t til 66,015 km/t og dernæst falde til 46,015 km/t. Det betyder der skal ske en fartforøgelse på over 20km/t på to sekunder, og falde tilsvarende på yderliger to sekunder. Det er næppe realistisk, men mindre man er en opsendt russisk spionsattelit. Dette er altså et eksempel på en spike.

Her kommer et eksempel på en logning fra en mobiltelefon. Faktisk har jeg set en del der ligner denne
mm_mobil

Yderst til højre er selve tracket,- det består af en masse små spor. Sammenlign evt med logning fra mit track,- stor forskel.
Dernæst.
Jeg har her sat filter til 10 sekunder (nederste røde pil) I vinduet med logpunkter kan man se, at der går mellem 5 og 8 sekunder mellem logpunkter. Det giver rig mulighed for spikes. Bemærk også at nogen fartmålinger er i parantes. Det tror jeg betyder, at programmet anser dem for forkerte, og de ikke indgår i beregningerne.
Jeg og ikke mindst Jan Fjordside har kigget på mange målinger og fundet flere spikes.
Generelt er der få i rigtige gps, og de der har intervaller på 1 sekund, har vi ikke fundet fejl. Mobiler virker ustabile, og når man har haft dem under en vest, som i ovenstående tilfælde, meget ustabile.

For at vi alligevel kan sammenligne lidt, har jeg indført 10 sekunder som sammenligningsgrund,- jeg har endnu ikke set en måling hvor der har været 10 sekunder mellem modtaget signal, men 9 sekunder er set.

Og ja, jeg advarede jer om at det er noget nørderi, og det er vildt svært at skrive om.
Derfor bliver denne info, lagt som underpunkt til menuen speed.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *