Nye (NP)sejl, gamle master

Jeg er ikke ekspert i master, faktisk ved jeg ikke specielt meget om master, og skal på ingen måde forsøge at forklare om forskelle i bøjningskurver, osv osv.

Alle surfere med lidt erfaring, kender til forskelle i bøjningskurver, og det er vel stort set almindelig vedtaget, at samme mærke mast i samme mærke sejl, så går det bedst.

Er helt med på, at der findes undtagelser, vil jeg ikke komme ind på, og vil man virkelig nørde med master henviser jeg til Peterman.dk der er masteguru.

Til mit foileri har jeg ledt efter et virkelig velegnet sejl, der giver mig den stabiltet og opplaning en betonklods som jeg har behov for.

Som bekendt, har jeg også et 100% foilsejl, et LOFT Skyscape på 7,6. Super sejl og når der er vind til det, rigtig godt.

Jeg har et par nye NeilPryde V8 sejl til at dække området udenfor foilsejlet fra LOFT.
En str 6,2 samt 8,2.

Normalt er det således at nye sejl, kan benytte gamle master, blot de er af samme fabrikat, og selvfølgelig ikke fra Boerkrigen.

NP sejl således også, bøjningskurve ikke ændret (påstås der), så jeg havde en forventning om, at mit arsenal af gamle X6 master ville passe.

Det gør de da også, sådan da.

Meeeeeeen.

På mine V8 sejl, er netop mastelommen smallere end andre semiracesejl, og det betyder at man har forsynet sejlet med en speciel model cambers.
Disse cambers er tilsyneladende en lille smule smallere end tidligere modeller, hvilket betyder at sejlet godt nok slår rundt, men mangler den lille sidst del.
Dette kan ikke ses visuelt når på vandet, man opdager det først når sejlet fyldes, og man hører det berømte POP…

Når man foiler, og har vendt, slået sejlet rundt, og kæmper med at komme op på næste svæv, så er det for mig, vanvittigt frustrerende at der lige mangler det sidste, og hver eneste gang glemmer jeg, at sejlet lige skal have et lille skub, eller fyldes helt før det virker.

Kiggede derfor efter anden mast end mine X6master, og det lader til, at nye erstatning herfor hedder SPX.
X6 master havde vist 60% carbon, SPX har 65 og 95% carbon, hvad nok svarer til X6 og X9 master.
Hvad der giver forskellen er omkredsen.

Man har nu opfundet et begreb SDM med reduceret diameter (ikke samme som RDM)

Har fået fat i en sådan mast, og sejlede med den i går i min 8,2.

Og det virker, sejlet slår fint rundt nu, ingen problemer med det aller sidste, og profilen god.

Skal lige have trimmet på sejlpinde så de værste rynker er væk, men ellers ,- topnuser.

Skal man alligevel have nyt sejl, så vær lige obs på, at bedste performance er med SPX master- i hvert fald ift V8 og de nyere modeller.

Jeg anvender netop cambersejl til foil, fordi jeg ønsker en fast profil med det samme, og ikke først når sejlet er fyldt af vinden.

Synes V8 er rigtig godt til foil.


Kommentarer

Nye (NP)sejl, gamle master — 2 kommentarer

  1. I’ve had rotation problems with my NP V8 6.2 on an old X6 mast. So probably changing it will give me an easier rotation. How different are the x6 to spx mast thickness?

  2. Changing the mast will give a huge difference and way easier rotation.

    Sorry, but haven´t done any measurements yet. Will do when home from vacation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.