Loft Skyscape landet

Som jeg mere eller mindre skrev sidst, ville jeg forsøge et 100% foilsejl.

Og mens alle andre her i weekenden enten fræsede rundt og windsurfede, alternativt deltog i DBO stævne i Århus (også foil) jamen så svedte den fede redaktør på fabrikken (færgen) hele weekenden.

En ting nåede jeg dog i weekenden, og det var at hente et foilsejl på Åkrogen. Tak til Danni for transportassistance.

Og som en del gættede på, så valgte jeg et Loft Skyscape str 7,6 der er den største størrelse.

Egentlig ville jeg godt have haft et større sejl, for der skal en del vind til at flytte på mine +90 kg kombineret med form og facon som en formstøbt havenisse af beton.

Der findes en masse lækre foilsejl, men jeg synes dels at de er ret dyre, og dels at de er meget raceorienterede, hvad jeg af indlysende årsager ikke (den der med havenissen) er.

Hvis man læser lidt om Skyscape, så er det selvfølgelig rettet mod foiling, og der loves det vanlige med tidlig opplaning, lav vægt, særligt skåret underlig, lækkert hår og god håndtering under alle forhold. Samt selvfølgelig, at det kan anvendes som slalomsejl også.

Ovennævnte kvaliteter er gældende for alle foilsejl, og, dvs det skriver de i hvert fald.

Pakkede  Skyscape ud i dag.

Minder umiddelbart i konstruktion meget om min gamle Swichblade, med velcro lukker hist og her, og så er der alligevel enkelte forbedringer.


Underliget er rent faktisk anderledes end mine racesejl, skal nok lægge et op ved siden af ved lejlighed.
Meget dyb cut out, dvs meget kort bom.
Og tæl lige antal sejlpinde….5 stk.

Sejlet er med semibred mastesleve, og det er ualmindeligt let at indsætte masten, også den første gang.
Der anbefales en CC mast på 460 cm. Jeg har i dag benyttet en SDM GUN Select (100% carbon)
Som altid leveres Loft sails med ekstra cambers hvis man vil benytte en RDM mast. Jeg starter med en SDM mast, da jeg ikke ejer en RDM.

Mokkede masten op, gav nedhal, på med bommen, udhal, slække nedhal, på med cambers og udhal på mål.

Let at trække ned. Og i øvrigt ikke hvordan der er beskrevet i riggevejledning, her anføres at man skal skubbe masten igennem cambers, tror dog kun det er muligt med en RDM.

Anyway, det virkede, var let og hurtigt.

En ting slog mig.

Det er et 3 cambersejl med 5 sejlpinde.
De to nederste cambers sidder hvor man ville forvente det, dvs under bommen.
Den øverste sidder anderledes end normalt på 3 cam sejl.

Hvis jeg skal forklare det, (fik ikke tage billede, det var mega varmt) så forstil jer et 4 cam racesejl.
Lige mellem de to øverste cambers sidder nr. 3 camber. Dvs afstand mellem nr. 2 og 3 cam er meget stor, og det er anderledes. Formodentligt grundet de kun 5 sejlpinde.


Sejlet rigget, men ikke justeret på sejlpinde. Kun sat på mål.
Er lidt overrasket over at der trods alt er så meget slæk i agterliget.

Som altid, det er fuldkommen umuligt at fotografere et sejl alene.
Dyb profil under bommen, og det lyder fornuftigt.

Andre observationer er, at det er lidt race orienteret, tackstrap og lynlåse på bomudskæring, og så hvad man forventer nu til dags, pose til nedhalssnoren.

En ting kan jeg ikke lide.
Toppen på masten.

Helt åben, og betyder at det hele fyldes med sand på no time.

Var selvfølgelig spændt på om sejlet kunne slå rundt.

Rejste det i haven, hvor der er absolut ingen vind var, men med kraftfulde træk, så slår det rent faktisk rundt.
Tror nok det vil samarbejde når strukket lidt og fået lidt vand.

Meget spændt på at prøve det, vil det virke? Vil man kunne mærke forskel? Er der noget bundtræk?…Det sidste tror jeg på.

Og den ultimative test.


Redaktionshunden (der er nyklippet) inspicerer nøje sejlet.


Faktisk var han så interesseret, at jeg har mistanke om at der er mus i Danni´s bil.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.