Interview om NeilPryde foils og fremtid.


Som opfølger til artikel om den kommende windglide fra NeilPryde, fangede jeg lige Torben Kornum til en snak om kommende foils hos NeilPryde.

Som mange ved, er Torben Kornum ejer af NeilPryde Scandinavia, og har normalt fingeren på pulsen ift hvad der sker internationalt.

Der kom en del ret interessante nyheder frem i vores snak.

Interview:

 

Torben:
Neilpryde går all in med en række nye foils for den kommende sæson. Nogle af dem dukker op i begrænsede antal allerede fra efteråret.

F4?
Et af spørgsmålene vi ser hyppigst drejer sig om hvad der sker med F4 carbonmodellen, og jeg forstår godt at det kan virke lidt forvirrende, så her er den helt korte version:

Udviklingen i foilracing har taget et stort spring i retning af længere mast og fuselager og ændrede vinger. Alt sammen for at optimere performance på en kapsejladsbane, dvs op/ned hurtigst muligt. Neilpryde udvikler en hard core cource racing foil med de seneste opdateringer, som efter planen er klar til produktion til efteråret. Hvilke mål den får ved jeg ikke, men et godt bud er at kigge på prototyperne, som PWA-sejlerne bruger på Sylt om en god måned. Jeg er ret sikker på at Course Racing foilen egner sig allerbedst til erfarne kapsejlere og mindre til freeracere.

F4 EVO?
Til freeracing får vi F4 EVO foilen, som er en videreudvikling af den F4, som vi kender i dag. Altså full carbon prep-reg i den sædvanlige avancerede teknologi med 60-70 lag komprimeret carbon. Langt de fleste nationale foil-racere vil have rigelig udfordring og performance i F4 EVO og vi er glade for at den lander på markedet tidligere end Course Racing modellen.

ALU?
Den næste model er Alufoilen, som er verdens mest solgte foil og også fortsat vil være bedst egnet til freeride/freerace. Det nye er at den kommer med opgraderede vinger i støbt carbon med skumkerne. Det giver tyndere og skarpere vinger, som også er lettere og hurtigere end tidligere. Selve basen kan udskiftes på alufoilen alt efter om man bruger et board med Tuttle box eller Powerbox. En integreret top plate, som skåner board’ets finnekiste, er også udviklet.

GLIDE WIND?
Glide Wind er en helt ny model som er mere freemove/freestyle/wave orienteret. Mast og fuselage er i aluminium, og carbonvingerne er forholdsvis små og meget lette at kontrollere. Også her kommer der fuld kompatibilitet i forhold til finnekister. Glide Wind er meget let at lære at foile på, men vil stadig være udfordrende hvis man er til wave og freestyle på sigt.

Den sidste model hedder Glide Surf og findes i tre størrelser L-M-S, alle i aluminium med carbonvinger og med fuld kompatibilitet i finneboxen. Men selve designet er udviklet til en helt ny målgruppe, som vi ikke har set så meget til herhjemme endnu, nemlig surf/SUP/Strapless windsurfing. Det er en retning af foilsporten, som hitter på Maui og har gjort det siden flere af sportens gamle legender prøvede det første gang og blev fuldstændig solgt. Hvornår vi har de første i DK ved jeg ikke lige nu, men det er helt sikkert at der skal flyves så mange hjem som overhovedet muligt så snart vi får mulighed for det.

slut.

 

Redaktionen kan så konstatere, at der både en super hardcore racefoil, en semiracefoil, opgradering af NP alu, en windglide, samt en Supglide….

NP går i hvert fald 100% ind i foilmarkedet.

Jeg arbejder på at opstøve billede af den NP EVO foil op, kommer nok.

Tak til Torben for velvilligt bidrag om nyheder.

Link til artikel om Windglide her på siden . HER


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.