Henrik er på Læsø

Af Henrik.

Foil på Læsø.
Torsdag eftermiddag stak fruen og jeg af fra arbejde for at tage på ” forlænget ” weekend i min brors sommerhus på Læsø.
Det er nu en tradition som vi har dyrket i nogle år. Min mor og hendes veninde låner altid huset på denne årstid og vi plejer så at støde til i weekenden og æde jomfruhummere og andre lækre sager.
Nå onsdag aften startede puslespillet, grundet den fine vejrudsigt havde vi besluttede at tage grej med i år.
Sæderne blev lagt ned og det løse kom ind i bilen.
Puslespillet blev alvorligt da sejl, kajak og foilbord skulle på taget af bilen. Det endte med kajak nederst med board øverst, det lignede nærmest en omvendt pyramide, men det gik hvis vi holdt moderat fart.
Denne snegle hastighed sammen med kø ved Limfjordstunellen gjorde at vi kom i sidste øjeblik til færgen, men vi kom dog med.
I dag fredag var der lovet 5-6 ms aftagende til 4 ms, så det var med ikke at komme for sent ud af hullerne. Kl. 10 ville være passende.

Nu er det jo sådan at der ud over mig kun er kvinder til stede, så noget forsinket kørte vi til det for dagens vindretning, valgte spot. Lokalt kaldet tis-huset.

Forøvrigt et rigtigt lækkert sted hvor man kan rigge op på en græsplæne og så bære grejet over klitterne på en anlagt brædde gang.
Nu tror jeg ikke at de lokale sådan er vant til at der kommer noget så avanceret som en windfoiler til øen. Så under opringningen havde jeg en større skare af tilskuere der pænt linede op og i god ro og orden betragtede min oprigning. Tilsyneladende med stor interesse.

Nå men endelig fik vi slæbt kajak og foil ned til stranden som er vestkysten af Læsø, men ret tæt på ” Stokken. ” som er et kæmpe lavvandet område der begynder der og breder sig over hele den sydlige del af øen.
Der var vel den samme maraton walk som ved blå flag i Ebeltoft før der var foil dybde.

Vinden var nu begyndt at fise lidt af, men der kom jævnligt pust der var kraftige nok til at komme i svæv.
Vinden var VSV så der var skrå onshore vind.
Havde flere rigtig gode ture, med lækkert hår og stabile svæv over lange distancer.
Men efterhånden blev der længere og længere mellem pustene som kunne sætte mig i gang.
Efter at havde ventet i ret lang tid på et pust kom jeg endelig op, men da jeg på dette tidspunkt gerne ville tilbage til spotted, var jeg nødt til at sejle ret langt ud fra kysten, for at tage højde.
Da jeg vendte ( ret langt til søs ) var vinden faldet så meget at jeg ikke kunne komme i gang, men vind nok til svæv, hvis jeg kom op.
Efter at havde stået og glanet efter vind i al nogen tid ( uden held ) fik jeg øje på en rednings helikopter der var under indflyvning til øen.
Det blev min redning.
De erfarne piloter kunne jo nok spotte mit dilemma, så de reducerede flyvehøjden til en 150 m og og passerede mig agen om til luv.
Denne hjælpende hånd resulterede i at jeg ved hjælp af vinden fra helikopterroterne kom op, og på fineste vis returnerede jeg i fuldt svæv til spottet, endda så stabilt at jeg turde svæve over yderste revle, og derved sparede en del af traveturen tilbage til stranden.
TAK GUTTER.
Nu er der rigget af, fruen har været på Læsø uldstue og købt noget lækker tøj, og vi er ved at gøre klar til at besøge en ny restuation på Østerby havn.

Under min sejlads sejlede fruen til Stokken hvor hun fik en skøn tur i kajaken.
Læsø spillede bare max i dag, det kan simpelhen ikke blive større.