Formula+foil=Blå Kugler

Overskriften er en længere historie, og en udløber af en lang, god dag på vandet.

Idag har jeg sejlet både med formula og med foil.

For ikke at blande det for meget, bliver dagens beretning nok både lang og todelt.

Formula. (Del 1.)
Som skrevet på forum, havde jeg planlagt sejlads i dag, og Henrik var bidt på krogen, ligesom Jedi også var hooked.
Planen var kl. 1230 Blå Flag i Ebeltoft.
Jeg havde øffet noget om formula, og det var der flere årsager til.

For det første syntes jeg, at jeg har  fortjent en stille og rolig planetur i fladt vand. Dernæst var den lovede vind lige på grænsen til foil, dvs i underkanten, og endelig syntes jeg, at tiden var kommet til at få bare lidt medvind når jeg var på vandet.

I den indskrænkede pygmæhjerne der er bosiddende på redaktøren, forestillede jeg mig, at formula måtte være lige til at gå til, og at jeg uden problemer ville kunne gøre det, og med succes.

Vågnede op til god vindretning,- nok Ø og en del vind allerede fra morgenstunden. Ok, da fruen ikke havde nogen særlige indvendinger imod jeg tog en hel dag på vandet, så var det jo bare med at udnytte det.
Og det så herregodt ud fra min terrasse,- det lokkede.

Fandt derfor min formula frem, den har ikke været på vandet i 2 år, ej heller mit Loft 9,3 med tilhørende sejl og bom.
Fik det fastgjort ovenpå øvrige grej på traileren og var sådan set klar.

Dog manglede jeg lige at offentliggøre de ændrede planer.
Dette var jo dels at skrive på forum, dels at forsøge at komme i kontakt med Tornerose aka Henrik,- der absolut ikke er morgenmand.

Kl. 0910 tog jeg chancen, og sendt ham en sms,- er du vågen?

20 min senere ringede han, og lød som han så ud.. når han sover.

Snot forvirret og tilsyneladende slet ikke vågen.

For at gøre en underlig samtale kort. “Vi mødes bare som aftalt ikke?” og jo sagde jeg,- fornemmede at det ikke ville trænge ind at der var vind, og jeg ville gå ud med formula.

Futtede derfor til Blå Flag 100 meter fra min sommerresidens.
Kiggede lidt på vinden, svært at vurdere, men blev enig om, at det jo kun, kunne gå galt.

Riggede derfor min Loft 9,3, eller rettere, hentede min log og konsulterede den.
Forlænger på 34, bom på 162,5, neutralt udhal. Ok, riggede efter det og monterede det på min formula.

Trak det ud på vandet, og konstaterede glad, at det var væsentligt lettere at håndtere end tilsvarende foilgrej.

Sådan mega spændt og forventningsfuld,- formula har jeg sejlet virkelig meget, og var 100% sikker på, at det bare ville være som at cykle.

Strandstarte og ud,- hold da helt kæft hvor sad den bom da højt, helt vildt….stoppe op, og sætte den lidt ned.

Hold da helt kæft hvor er det hele stift, og tungt, det kan da ikke passe at det nogen sinde vil komme til at spille, og de trapezliner,- sad de ikke helt tåbeligt?

Fortsatte ud, og konstaterede, at det ikke var lige sådan at komme i planing,- havde fuldkommen glemt hvordan man skulle stå, og det hele var tungt, dumt, ude af trim, og meget, meget underligt.
Efter en del forsøg, kom jeg endelig i planing,- fik stukket bagerste fod i fodstroppen, og regnede nu med en velsignet, easy planing….not.
Der skulle kæmpes skulle der.

Dels var vinden lige i underkanten, dels var min stance mildest talt uheldig. Meen.
Efter lidt planing kom jeg hen i området ved fregatten, og kunne endelige komme i fuldplaning….stod ikke helt godt, men alligevel, den gamle fornemmelse af formula kom tilbage,- samlede hænderne på bommen, og slappede af..sådan da.
Vendte ved havnen, og tilbage igen, tid til en kort pause, så at Big Fin var dukket op, han riggede formula og 11m2.
Lidt snak, og så ud igen. Denne gang havde jeg strammet trapezliner op, og det hjalp.
Skulle stadig kæmpe for at komme i planing, men endelig fik jeg redaktørkorpuset bakset i stilling,- slappe af, lige meget pres på begge fødder…og en fed, fed tur hen forbi havnen. Vendte og konstaterede at vinden hele tiden var et andet sted en jeg.
Det var mig umuligt at komme i planing på stb halse i dag, og det forfulgte mig faktisk hele dagen, ved ikke lige hvorfor.

Tilbage til spottet, nu var det kommet en del.
Yngve, Simon, Jedi, Henrik dukkede op, og lidt senere også Nye Peter, Retro, Birger og Skytte, så vi var til sidst en ordentlig flok.

Efter to år, endelig på vandet med formula, endelig planing som jeg kender det, og det var en god gammelkendt fornemmelse.

Sejlede ikke særlig stærkt,- omkring 33 km/t men lige meget, fornemmelsen var det afgørende.

Ikke sidst gang jeg hiver den gamle formula ud af skabet.

Men dagen sluttede slet ikke med det.
Næ, foil var også på tapetet- kommer i del 2.