Foil frustrationer

Igår var jeg ude at sejle.
Vinden var 7-10ms, benyttede min Naish foil, trimmet 1mm front lift, min JP Hydrofoil 135, samt mit Loft Skyscape 7,6.
Trapezliner som altid varioliner 24-30 cm, og kortet helt op når i svæv.
Mastefod sat samme sted som altid, ligesom bomhøjde som altid (142 cm)
Eneste forskel i forhold til tidligere foilture var at redaktøren har tabt sig en smule.

Og jeg havde en fest, simpelthen den bedste foildag nogen sinde, sejlede 35 km og i fin kontrol og ikke engang bange.
Eneste udfordring var at jeg af en eller anden årsag ryger ud af trapezlinen ind i mellem, dette plejer ikke at være et problem 🙁

Idag.
Skrå pålandsvind nok 6ms ind i mellem 8ms.
Riggede foil akkurat ens.
Benyttede mit V8 str. 8,2, blev sat på mål.
Mastefoden 5mm længere frem pga større sejl, bomhøjde 1cm højere for at kompensere for min nye mani med at ryge ud af trapez.

Det var noget skod.
Kom ind i mellem i svæv, klart nok, men havde svært ved at generer nok fart, og faktisk stallede jeg flere gange,- dette har jeg ikke oplevet meget, meget længe.

Den ene halse acceptabel, den anden håbløs, men tendens til at søge op i vinden.

Jeg foretog følgende justeringer:
Bomhøjde 1 cm ned, trapezliner lidt tilbage.
Resultat: Uændret!!

Ikke nok med det.
I modsætning til i går, havde jeg svært ved at få foilen helt fri af vandet, fornemmede at bagenden af boardet ikke ville slippe vandet,- selvfølgelig havde jeg også gode svæveture, men det var underligt i dag, og især den med at jeg ikke kan svæve frit undrer mig.

Så alle I kloge hoveder.
Hvad skal jeg gøre?
Hvilke trimoptions skal jeg slå mig på, når jeg sejler med min 8,2 (som jeg tidligere har haft rigtig gode erfaringer med i helt let vind)

Trimforslag.

I øvrigt måtte jeg stoppe tidligt i dag, grundet hudreaktioner på ny dragt, se evt historie på siden.


Kommentarer

Foil frustrationer — 2 kommentarer

  1. Ingen normale mennesker kunne surfe i så springende vindforhold så ethvert forsøg på at trimme under de forhold er spild af krudt og energi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.