Endelig, puha


Ovenpå, hvad der føles som en uendelig gentagelse af manglende foilsvæv, eller kun ganske småt, lykkedes det i dag.

Dagen i dag var med sol, 9 grader og lovede 5-7ms i Studstrup, hvor slaget skulle stå.

Der var lovet S vind, og da Jesper havde meldt sin ankomst også, faldt valget på Studstrup der er ganske velegnet til begyndere i S-lige vinde. Der er en stor bugt med sand (og sten) og går det helt galt driver man blot lige så stille ind.
Samtidig giver vindretningen mulighed for at vælge hvor meget vind man vil udsætte sig for, idet man indledningsvis er i læ af Studstrupsværket, men kommer så ud i det åbne og mere og mere vind.

På forum aftalte vi kl. 1230 og Stig meldte sig også klar.
Aftalt tidspunkt var vi her alle. Solen skinnede, vandet var blåt, og der lå vind derude.

Svært at vurdere hvor meget når man kom helt ud.

I starten lige da vi ankom ikke så meget, så jeg rullede min 8,7 ud, nu skulle jeg have power, men vinden tiltog, og jeg endte med at benytte min 7,8.

Som jeg skrev i går, har jeg tænkt meget over power, hastighed for at komme i glid/svæv, str på board osv.

På forsøgsbasis har jeg besluttet, at i minimale forhold vil jeg anvende mit JP Hydrofoil155 netop fordi der er mange liter i det. Håber så at det vil give lidt tidligere opplaning, hvad jeg jo netop mangler.

I løbet af formiddagen har jeg også justeret lidt på min Bic-foil. Satte en skive i bagvingen.
For at gøre det, har jeg tænkt en masse tanker, tegnet for mig selv, rådført mig med Nasa og en fordrukken astronaut fra rumstationen MIR.

Problemet er/var:
På min Np Alufoil sidder bagerste vinge UNDER fuselagen. Dette betyder at afstandsskiven skal sidder under forparten af vingen for at give mere lift.
På min Bic-foil sidder bagvingen OVENPÅ fuselagen.

Efter passende indtag af rødvin, rådgivning fra NASA og MIR, er jeg kommet frem til, at afstandsskiven skal sidde på bagkanten af vingen….og det her med gjort.

Vi gik ud alle tre, eminent flot vejr, og sted, og jeg red ud i horisonten.
Fri af Studstrupværket var der vind, og jeg kom ret hurtigt i semisvæv, dog uden at komme i bagerste fodstrop, vendte og semisvæv indad også.

Ind i lavt vand og tænke…kom til den konklusion, at indstillinger faktisk var helt ok, så ingen grund til at ændre noget.

Ud igen, og igen fri af værket,- mere vind, men havde svært ved at komme rigtig igang. Der var nok vind, men min ubehjælpsomme forsøg på at pumpe igang bar ikke frugt.
Vendte og havde ingen problemer med at komme i svæv ind mod stranden.

Kombinationen af fin vind og medløbende sø, fino, også i bagerste fodstrop, og syntes egentlig det kørte ganske fint.

Stod og blev helt rørt over mig selv, efter så mange trængsler, så var det altså virkelig dejligt, endeligt at få svævet lidt.

Vende og ud igen,- som altid en del vind fri af værket, nu en del mere faktisk, og kom også i svæv her…vendte, faldt af for vinden, kombineret med et pust og medløbende sø, og jeg røg op på foilen.

Stod som en Twerkqueen, røven helt tilbage og bøjede ben, vildt overpowered, hugget ind i trapez, og så bøjede ben at jeg havde fornemmelsen af, at kigge lige ind i bommen, men….uagtet den yderst elegante stilling, så var der balance i boardet. Havde stort set ikke tendenser til kænguru sejlads…skræmmende og så alligvel ret godt.
Mødte Stig på vej ud, han på Stb halse, så jeg måtte tage ekstra højde, og stadigvæk kan jeg overraskes over hvor højt til vinden sådan en foil kan gå.

Fed tur ind, men kæft jeg var færdig i lårbasserne.

Efter at have pustet ud, sendt en virtuel pilsner til mine rådgivere i Nasa og Mir, for balancen var rigtig god, tog jeg en tur mere, nu var der vind, og på turen ind, hjalp ingen dybe knæbøjninger, jeg måtte en tur i Orbit, dvs foilen lettede ud af vandet…simpelthen for meget vind nu.

Kom ind, og så var det den dag.

Dejligt med lidt optanket selvtillid igen, det var tiltrængt.
Og var rigtig glad for, at jeg ikke forsøgte med min 8,7, det havde ikke været godt.

Lidt stemningsbilleder fra en flot 7 nov 2017.

Jan Fjordside lige forbi for at hilse på, hyggeligt.


Kommentarer

Endelig, puha — 1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *