web analytics
4. oktober 2024
FoilSnak

3 x alufoils

Var lige et smut på vandet i dag,- det var spændende faktisk.

Nu er fordelen ved at være Captain Slow, at det er let at finde nogen der vil sejle, alle elsker jo at sejle fra mig, så herligt, herligt…

Blå Flag i Ebeltoft var atter stedet. Der var varslet 6-11ms fra S,- hvilket er lig med kongeretning.
Jesper Nabo og jeg havde aftalt at mødes kl 13- Olav og sønnike dukkede også op.
Det betød at de 3 gamle var på foil og ungersvenden på gammeldags grej. Endnu,-  for det varer ikke længe før han er foilready kan jeg se.

Det betød også at der var 3 forskellige foils.
Jesper på den NP foil jeg beskrev sidst
Olav på Starboard GT-R alu og redaktionen på RedWing foilen. Denne gang dog med 1000 frontvinge og 250 bagvinge.

Da jeg kom på stranden var der ikke meget vind,- så riggede min Icarus 7,5 med løs hånd…blev færdig og fik den lige dyppet i vandet,- så begyndte det at blæse.
Endte med at jeg riggede Icarus 5,5 med løs hånd, og det passede…..sådan da.
Endelig færdig med at rigge, og gik på vandet.

Nu med en del vind og 1000 vingen tilsat 250 bagvinge.
Første gang med det setup, så var selvfølgelig spændt på, hvordan det ville virke.

Faktisk testede jeg en del ting i dag.
1. Redwingfoilen
2. Nye vinterstøvler fra NP
3. selvudtænkte udhal på min hobbitbom

Og det hele spillede.

Mit indtryk af Redwing 1000/250 er selvfølgelig, at den opleves mere levende, man skal være noget mere over den, og får ikke tingene serveret på helt samme lette måde som når man er på 1400/350…ikke overraskende, og jo hvad jeg også havde forventet.
Opplaning til svæv kan jeg ikke rigtigt sige noget om, for der var så meget vind, at det var svært ikke at være i svæv, faktisk lykkedes det kun når jeg fik tang på, og det skete nogen gange.
Ind i mellem kunne jeg sejle det af, andre gange ikke.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at der er fartpotentiale i dagens setup, det kræver blot en pilot med større Cujones end jeg. (som altid ift freefoilsegmentet)
Og så skal jeg jo huske at leve op til mit ry som Captain Slowspeed.

Jesper og Olav havde lidt større sejl på end jeg,- Jesper riggede ned på et tidspunkt, – og synes egentlig jeg fulgte gode med ham, Olav er meget hurtigere.

Evnen til at tage højde fik jeg testet godt og grundigt i dag, for der var nogen motherfucker pust ind i mellem- nok +12ms, og her viste foilen sig ganske tryg og rolig,- tog bare lidt højde, og så gik det alligevel.

På et tidspunkt lå jeg bag Olav på Starboard foilen, og jeg holdt uden problemer samme højde som ham, så Redwing godkendt på den punkt.

Som beskrevet,- masser af vind, masser af aktion, så bla Jesper flyve til månen to gange.

Personligt er jeg tilfreds med dagen, fik testet foilen godt, gav det gas på den jeg turde, nu forstår jeg endelige værdien af lange trapezliner- når man hænger som en sæk cement under bommen, og håber det går.

Jeg var inde for at flytte mastefoden ca. 1 cm frem for at holde boardet nede, men ellers fino sejlads synes jeg.

Ingen tvivl om, at den foil med de vinger har potentiale til omkring 20 knob,- heldigvis ikke med mig….:-)

Stadigvæk glad for foilen, men et surt opstød.
Bolte til foilboksen er for ringe,- de er ved at være kværnet i hovedet, hvilket betyder at man ikke kan stramme/løsne ordentligt.
Vil finde noget stærkere asap.

Rigtig god dag,- var bange 20%, Ræd 15% og bekymret resten af tiden 🙂

Facebook Comments
Total Page Visits: 874 - Today Page Visits: 1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *